Budowa wiaty garażowej

Drukuj

Wiata jest alternatywą dla garażu wolnostojącego. Wprawdzie nigdy nie zastępuje go w pełni, ale umożliwia zabezpieczenie auta przed opadami i słońcem. Na budowę wiaty garażowej decydują się najczęściej właściciele małych działek lub osoby dysponujące więcej niż jednym samochodem.  

Najprostsza wiata to taka, która posiada zadaszenie oparte na nośnej konstrukcji słupowej. Jednak niekiedy obiekt ten ma również pełne ściany. Jest wówczas dużo bardziej funkcjonalny, ponieważ pozwala na utrzymywanie we wnętrzu nieco wyższej temperatury oraz uniemożliwia dostawanie się do środka wody opadowej.

Zdarza się, że wiata pełni funkcję składziku na narzędzia czy drewutni. Takie miejsca są szczególnie przydatne wtedy, gdy na posesji nie ma żadnego budynku gospodarczego.

Zalety te przekładają się bezpośrednio na komfort rozpoczynania jazdy i dają szansę przechowywania w wiacie nie tylko samego auta, ale również innych przedmiotów. Zdarza się, że pełni ona np. funkcję składziku na narzędzia czy drewutni. Takie miejsca są szczególnie przydatne wtedy, gdy na posesji nie ma żadnego budynku gospodarczego, a chcemy, by ogród przed domem prezentował się jak najlepiej.

Budowa wiaty garażowej z drewna
Wiata garażowa może także stanowić budynek gospodarczy czy rekreacyjny

Budowa wiaty – formalności

Wiaty garażowe o powierzchni zabudowy do 35 m2 są jednymi z kilku inwestycji budowlanych, które od stycznia 2017 roku zwolniono z pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. Z informacji dostępnych na oficjalnej stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że o ile wcześniej na budowę wiaty konieczne było posiadanie pozwolenia, o tyle po nowelizacji, wystarczy zgłosić zamiar prowadzenia robót. Wiat o określonej powyżej powierzchni nie może być więcej niż dwie na każde 500 m2 działki.

W sytuacjach, gdy parcela położona jest na terenach objętych ochroną konserwatorską czy programem „Natura2000”, na budowę wiaty nadal potrzebne jest formalne pozwolenie, a dodatkowo zgoda właściwych organów.

Należy zaznaczyć, że o możliwości postawienia wiaty nie decyduje tylko samo Prawo budowlane. Bardzo ważne są również zapisy znajdujące się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który może zupełnie zakazywać wznoszenia tego typu obiektów lub odnosić się do ich wyglądu zewnętrznego i usytuowania na działce.

W sytuacjach, gdy parcela położona jest na terenach objętych ochroną konserwatorską czy programem „Natura2000”, na budowę wiaty nadal potrzebne jest formalne pozwolenie, a dodatkowo zgoda właściwych organów (miejscowego konserwatora zabytków bądź lokalnego wydziału ochrony środowiska).

Wiata garażowa z drewna
Wiata garażowa z drewna

Gdzie usytuować wiatę garażową?

W związku z tym, że wiata nie jest budynkiem – przepisy dotyczące jej usytuowania nie istnieją (co najwyżej określa to plan zagospodarowania przestrzennego). W rzeczywistości jednak urzędy mogą różnie interpretować to zagadnienie. Dlatego z prawnego punktu widzenia najlepiej jest usytuować ten obiekt 4 m od granicy działki (jeżeli z budynku wychodzą okna w naszym kierunku) lub 3 m (gdy nie ma okien na naszą stronę).

Na małych działkach wiata garażowa staje przeważnie przed domem lub obok niego. Jednak dużo lepszym miejscem dla niej są tyły budynku.

Usytuowanie wiaty musi być też oczywiście dyktowane względami praktycznymi. Przede wszystkim należy zlokalizować ją w taki sposób, by umożliwiała swobodny wjazd i zaparkowanie samochodu. Na małych działkach wiata garażowa staje przeważnie przed domem lub obok niego. Jednak dużo lepszym miejscem dla niej są tyły budynku. Wówczas auto stanowi mniejszą zachętę dla potencjalnego złodzieja i nie jest narażone na wścibskie spojrzenia ulicznych przechodniów.

Wiata garażowa świetnie sprawdzi się w ochronie samochodu przed opadami
Wiata garażowa świetnie sprawdzi się w ochronie samochodu przed opadami

Jak zbudować wiatę?

Budowę wiaty należy rozpocząć od utwardzenia nawierzchni, na której zadaszenie ma stanąć. Nadają się do tego płyty betonowe, kostka brukowa lub drewniana oraz wiele innych materiałów stosowanych powszechnie podczas budowy dróg. Przed utwardzeniem konieczne jest usunięcie wierzchniej warstwy ziemi i nieznaczne wyniesienie poziomu terenu pod wiatę, ponad poziom gruntu w jej otoczeniu. Ułatwi to spływanie wody z nawierzchni.

Dach wiaty garażowej powinien mieć odpowiedni spadek (przynajmniej 15 stopni), co zagwarantuje prawidłowy odpływ z niego wód opadowych.

Kolejnym etapem pracy jest fundamentowanie. Fundamenty pod wiatę garażową mają najczęściej postać betonowych stóp, wylewanych bezpośrednio w gruncie. Następnie przygotowuje się konstrukcję nośną, czyli słupy, które na górze połączone są wieńcem spinającym. W ten sposób powstaje podparcie pod zadaszenie.

Dach wiaty garażowej powinien mieć odpowiedni spadek (przynajmniej 15 stopni), co zagwarantuje prawidłowy odpływ z niego wód opadowych. Konstrukcję pod pokrycie najlepiej jest wykonać z drewna. Nie poleca się krycia zadaszeń wiat ciężkimi materiałami (dachówkami ceramicznymi lub cementowymi). Dużo rozsądniej jest zastosować blachodachówkę, gont, faliste płyty bitumiczne lub po prostu przezroczystą płytę poliwęglanową. W przypadku wiat garażowych można zrezygnować z montażu systemu orynnowania.

Bardzo ważny jest wybór materiałów do budowy wiaty - najmocniejsza jest stal
Bardzo ważny jest wybór materiałów do budowy wiaty - najmocniejsza jest stal

Materiał na wiatę garażową

Znaczna część inwestorów decyduje się na drewniane wiaty garażowe. Najlepszym surowcem na ten cel są gatunki iglaste (np. sosna), które charakteryzują się większą odpornością na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych. Drewno musi być odpowiednio zaimpregnowane. Poszczególne elementy surowca łączy się za pomocą tradycyjnych złączy ciesielskich bądź wykorzystując gotowe łączniki ze stali. Drewniane wiaty dobrze się prezentują i łatwo wpisać je w charakterystykę większości działek. Najprostsze można zbudować za 2 – 3 tys. zł, ale te bardziej pożądane przez inwestorów mogą kosztować 10 tysięcy i więcej.

Innym materiałem stosowanym do budowy wiat garażowych jest stal. Przy samodzielnej budowie stalowej wiaty, poszczególne elementy konstrukcji należy zespawać z sobą. Warto tu uwzględnić, że całość konstrukcji wymaga porządnego zabezpieczenia przed korozją, co bywa kłopotliwe. Naloty z rdzy musza być bowiem starannie usunięte, a powierzchnia kilkukrotnie pomalowana dobrze kryjącą farbą.

Drewniane wiaty dobrze się prezentują i łatwo wpisać je w charakterystykę większości działek. Najprostsze można zbudować za 2 – 3 tys. zł, ale te bardziej pożądane przez inwestorów mogą kosztować 10 tysięcy i więcej.

Rozwiązaniem alternatywnym dla wiat stalowych budowanych samodzielnie są konstrukcje gotowe. Do ich produkcji wykorzystuje się stal ocynkowaną. W tym przypadku poszczególne elementy łączy się z sobą na śruby. Taką wiatę garażową najkorzystniej jest zamówić bezpośrednio u wybranego producenta i zmontować ją samodzielnie. Pozwoli to znacznie obniżyć koszty. Osoby stroniące od majsterkowania mogą też oczywiście skorzystać z opcji płatnego montażu. Wówczas wiata garażowa zostanie złożona i ustawiona na wybranym miejscu przez ekipę fachowców.