Rodzaje saun montowanych w domach

Kąpiel w saunie przynosi człowiekowi wiele korzyści. Pod wypływem wysokiej temperatury organizm oczyszcza się z nagromadzonych toksyn, a skóra staje się gładsza, jędrniejsza i bardziej elastyczna. Ponadto organizm bardziej się uodparnia i dotlenia, a sprawność układu krążenia wzrasta. Jednocześnie korzystanie z sauny działa odprężająco i relaksująco.

Sauna jest pomieszczeniem, w którym panuje wysoka temperatura i niska lub wysoka wilgotność zależna od rodzaju sauny. Korzystanie z sauny pozytywnie wpływa na organizm. Pobyt w saunie przede wszystkim poprawia krążenie krwi. Zmiany temperatury powietrza wywołują naprzemienny skurcz i rozkurcz naczyń krwionośnych, zwiększając ich elastyczność i polepszając ukrwienie narządów, a także dotleniając organizm, co przyspiesza przemianę materii. Obfite pocenie się ciała oczyszcza organizm z nagromadzonych w nim toksyn, skóra zaś staje się jędrna, gładka i bardziej elastyczna.

Zasady korzystania z sauny

Kąpiel w saunie polega na naprzemiennym nagrzewaniu i schładzaniu ciała. Podczas korzystania z sauny wzmaga się wydalanie potu wraz z zawartymi w organizmie toksynami, dlatego na co najmniej dwie godziny przed wejściem do

sauny nie powinniśmy nic jeść. Tego dnia należy unikać spożywania alkoholu. Z sauny powinniśmy korzystać nago, ewentualnie w bawełnianej bieliźnie, która nie będzie zbytnio ograniczała eliminacji toksyn z organizmu. Pobyt w saunie składa się z kilku etapów. Przed wejściem powinniśmy wziąć prysznic nie tylko ze względów higienicznych, ale także po to, by oczyścić skórę i ułatwić pocenie. Do sauny należy wejść po osuszeniu skóry i z suchymi włosami. Pierwszy pobyt w saunie powinien trwać od kilku do kilkunastu minut w zależności od indywidualnych upodobań oraz kondycji użytkownika. Kolejnym etapem jest schłodzenie ciała zimną wodą pod prysznicem lub w wannie. Należy pamiętać, by nie robić tego zbyt gwałtownie, żeby nie doszło do szoku termicznego. Kolejny cykl nagrzewania możliwy jest po wystudzeniu organizmu. W czasie jednego pobytu w saunie powinno się przejść dwa lub trzy cykle, a całkowity czas kąpieli powinien trwać od jednej do półtorej godziny. Niezwykle istotne jest uzupełnienie płynów utraconych podczas korzystania z sauny.

Rodzaje saun

Sauny można zróżnicować pod względem temperatury i wilgotności powietrza, którym poddawani są jej użytkownicy. Pierwszym typem sauny jest sauna sucha, która cechuje się względnie niską wilgotnością powietrza, lecz wysoką jego temperaturą. Temperatura dochodzi w niej do 75–110°C, a wilgotność wynosi około 10%. Ze względu na najbardziej drastyczne warunki użytkowania nie jest zbyt popularna. Osoba przebywająca w saunie suchej poci się intensywnie, skóra szybko się wysusza, a włosy stają się gorące. Oddychanie w takich warunkach jest utrudnione. Pomieszczenie sauny suchej jest nieduże i zawiera schodkowato umieszczone ławy drewniane.

Bardziej przyjazne warunki panują w saunie mokrej. Temperatura powietrza wynosi w niej od 50°C po wejściu do kabiny i wzrasta stopniowo do 90°C, zaś wilgotność około 25–40%. Para wodna tworzy się w niej na skutek polewania wodą kamieni układanych w piecu.

Innym rodzajem jest sauna parowa. Temperatura w niej panująca nie przekracza 65°C, a wilgotność powietrza jest znacznie wyższa i wynosi około 40–65%. Montowany jest w niej generator pary, który pozwala uzyskać takie warunki. Często używane są w niej olejki aromatyczne w celach aromaterapeutycznych. Można także użyć różnych ziół, które pod wpływem gorącej pary wydzielają miły zapach.

Wyposażenie sauny

Korzystanie z sauny ułatwia przede wszystkim termometr oraz higrometr, którym mierzy się wilgotność powietrza. Poza tym przydatne są także wiaderka na wodę, którą polewa się kamienie w saunie mokrej, łyżki lub czerpaki do wody czy też klepsydry piaskowe do odmierzania czasu pobytu w saunie. Dostępne są także ergonomiczne ławki do leżenia, podgłówki, olejki zapachowe czy automatyczne zraszacze do spryskiwania kamieni wodą lub wodą z dodatkiem esencji aromatycznej.