Jak wykonać podjazd do garażu?

Podjazd do garażu przez cały rok jest narażony na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych oraz znacznych obciążeń. Co zrobić, by wygodnie się z niego korzystało i spełniał swoją funkcję przez wiele lat?

Przed rozpoczęciem robót dobrze jest zatroszczyć się o sporządzenie projektu, który można zamówić u architekta lub w jednej z wielu firm oferujących materiały na nawierzchnię. Jeśli jesteśmy w trakcie budowy domu, to być może w projekcie budowlanym znajdują się stosowne rozwiązania. Jeśli podjazd ma być wykonany przy istniejącym budynku, warto sprawdzić, czy przed przystąpieniem do robót nie trzeba dopełnić jakichś formalności w urzędzie. Samo utwardzenie gruntu na działce budowlanej nie wymaga uzyskania ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia. Jednak jeśli wykonanie podjazdu do garażu wiąże się z koniecznością wykonania zjazdu z drogi publicznej, to trzeba pamiętać, że budowa zjazdu wymaga dopełnienia odpowiednich formalności.

Dom z garażem
Dobrze jeśli w projekcie budowlanym zostaną zawarte rozwiązania dotyczące podjazdu do garażu

Odprowadzenie wód opadowych

Jedną z ważniejszych kwestii jest odprowadzenie wód opadowych z podjazdu. Dojazd musi mieć ukształtowany spadek zapewniający spływ wody, która powinna zostać usunięta do sieci kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej. Jeżeli w okolicy nie ma takiej sieci, dopuszczalne jest skierowanie ich na własny nieutwardzony teren lub np. do dołu chłonnego. Ważne jest, by nie kierować wód opadowych na teren sąsiedniej nieruchomości. Jeżeli podjazd ma nachylenie w kierunku budynku, to koniecznie trzeba przed wjazdem do garażu zamontować odwodnienie liniowe. W takiej sytuacji dobrze jest również, chociaż na niewielkim odcinku przed garażem, wykonać spadek „od budynku” i w załamaniu umieścić odwodnienie.

Szerokość i warstwy

Szerokość drogi dojazdowej do garażu powinna wynosić minimum 3 m. Jest to wartość wymagana przez przepisy, ale równocześnie pozwalająca na wygodne korzystanie z podjazdu. Po zaparkowaniu samochodu na drodze o takiej szerokości, można z niego spokojnie wysiąść i przejść obok auta.

Jedną z ważniejszych kwestii podczas budowy podjazdu jest odprowadzenie wód opadowych. Dojazd musi mieć ukształtowany spadek zapewniający spływ wody, która powinna zostać usunięta do sieci kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej. 

Równie ważną kwestią jest odpowiednie ukształtowanie warstw. Na gruncie rodzimym powinna znaleźć się podbudowa, na niej podsypka i dopiero na tych warstwach nawierzchnia. Podkład można wykonać ze żwiru lub tłucznia, który należy zagęścić. Pełni on funkcję warstwy nośnej lub filtrującej. Jego grubość dostosowuje się do rodzaju gruntu, warunków odwodnienia i przewidywanych obciążeń. Podsypka stanowi warstwę wyrównawczą pod nawierzchnię. Jej grubość musi wynosić minimum 3 cm. Wykonuje się ją najczęściej z piasku. Nawierzchnię podjazdu można ułożyć z betonowych płyt lub kostek brukowych, także ażurowych, z naturalnych kamieni albo wysypać żwirem. Trzeba też zadbać o odpowiednie połączenie nawierzchni z otaczającym terenem. Używa się do tego różnego rodzaju krawężników i obrzeży.

Betonowe kostki brukowe

Najbardziej popularnym materiałem na nawierzchnie podjazdów przy domach jednorodzinnych są wyroby betonowe. Decydując się na konkretny produkt, trzeba przede wszystkim sprawdzić,

Nawierzchnia z kostek brukowych
Betonowe kostki brukowe nie niszczą się pod wpływem normalnego użytkowania

jaka jest jego nasiąkliwość i mrozoodporność. Są to parametry, które decydują o trwałości betonowej kostki brukowej. Im mniejsza nasiąkliwość, tym produkt jest mniej podatny na wchłanianie wody (dopuszczalny poziom to maksymalnie 6%), a tym samym będzie bardziej trwały i lepiej poradzi sobie w warunkach zimowych. Mrozoodporność to odporność na zamrażanie i odmrażanie. Zgodnie z normą może wynosić maksymalnie 1 kg/m². Dobre kostki mają ten parametr znacznie niższy. Dostępne są kostki o powierzchni gładkiej oraz płukanej. Te drugie mają lepszą przyczepność, dzięki temu tworzą antypoślizgową nawierzchnię. Betonowe kostki brukowe nie niszczą się pod wpływem normalnego użytkowania, jednak są sytuacje, kiedy dosyć łatwo można uszkodzić ich strukturę. Mowa tu o intensywnym odśnieżaniu i usuwaniu lodu zimą, za pomocą niewłaściwych narzędzi. Pod wpływem środków odladzających na kostce mogą pojawić się białe wykwity. Żeby temu zapobiec można zastosować specjalną instalację grzewczą, ale o tym w dalszej części tekstu.

Kostki z kamieni naturalnych

Kostki brukowe wykonane z kamieni naturalnych są bardzo odporne na działanie czynników atmosferycznych, a także na zniszczenia mechaniczne. Niewątpliwą ich zaletą jest unikalny wygląd, możliwy do uzyskania tylko za pomocą naturalnych materiałów: poszczególne produkty różnią się między sobą barwą i kształtem. Podobnie jak kostki betonowe - te kamienne, również dostępne są w różnych kształtach, wielkościach i kolorach. Wadą wyrobów z kamieni naturalnych jest ich cena, która znacznie odbiega od produktów betonowych.

Najbardziej popularnymi materiałami na nawierzchnie podjazdów są wyroby betonowe. O ich trwałości decydują parametry związane z nasiąkliwością i mrozoodpornością. 

Elektryczny system przeciwoblodzeniowy

Na podjeździe można zamontować specjalną instalację grzewczą, dzięki temu zimą nie będzie konieczności odśnieżania. Można ją stosować pod nawierzchnią z kostek i płyt kamiennych oraz betonowych. Instalację montuje się przed ułożeniem nawierzchni, gdyż kable grzejne muszą się znaleźć w warstwie podsypki piaskowej. System ogrzewania może być położony na całej powierzchni podjazdu lub tylko pod śladami kół samochodu. Jest to wygodne rozwiązanie, ale niestety dosyć drogie. Dodatkowo - w przypadku podjazdów o znacznym nachyleniu, trzeba wykonać specjalny kanał odprowadzający wodę ze stopionego śniegu lub lodu.

Garaż z betonowym podjazdem
Na podjeździe można zamontować specjalną instalację grzewczą, dzięki czemu zimą nie będzie konieczności odśnieżania

Różnorodność materiałów na nawierzchnię

Na rynku dostępnych jest wiele różnych materiałów doskonale nadających się do zastosowania jako nawierzchnia podjazdu do garażu. Znajdziemy wyroby betonowe, z kamienia naturalnego oraz imitujące kamień. Te ostatnie mają pozornie nierówne kształty i niejednolite wybarwienie, by jak najbardziej przypominać materiał naturalny. Można też zdecydować się na wysypanie podjazdu kruszywem. Będzie to rozwiązanie z pewnością najtańsze. Najbardziej popularne i najłatwiejsze do ułożenia są produkty o niewielkich wymiarach w postaci kostek betonowych. Dostępne są jednak także większe - w formie płyt pełnych lub ażurowych. Te ostatnie można w środku wysiać trawą lub wysypać żwirem. Do poszczególnych wyrobów często są dostępne w komplecie elementy brzegowe. Istnieje możliwość wyboru spośród wielu kolorów i kształtów, które można układać w różne wzory. Można stworzyć podjazd jednobarwny lub w wielobarwne wzory. Bez problemu można znaleźć materiały, które będą doskonale pasować zarówno do otoczenia, jak i stylu i kolorystyki budynku.