Wybór garażu. Jedno czy dwustanowiskowy? W bryle domu czy wolnostojący?

Wybór pomiędzy garażem w bryle domu a wolnostojącym należy przedyskutować z inwestorem na podstawie warunków panujących na posesji, możliwości wykonania podjazdu, a także indywidualnych preferencji użytkowych. Przy budowie pomieszczenia garażowego bardzo istotna jest również cena. Jaki garaż wybrać? Podpowiadamy!

Garaż - jaki wybrać?
Garaż - jaki wybrać?

Garaż w bryle domu – czy warto? Praktyczne wskazówki

Garaż w bryle domu gwarantuje bardzo dużą oszczędność miejsca, co jest znacznym ułatwieniem przy parcelach o niewielkiej powierzchni. Nieruchomości z wbudowanym garażem zyskały w ostatnich latach na popularności, ponieważ dzięki nim można znacznie zaoszczędzić na projekcie domu, elementach oraz instalacjach.

Dużą zaletą garażu wbudowanego w bryłę domu, jest możliwość przedostania się do samochodu przez pomieszczenia gospodarcze (bez konieczności opuszczania budynku). Dodatkowo, garaż będzie się ogrzewał poprzez ciepło pochodzące bezpośrednio z innych pomieszczeń.

Bardzo korzystną opcją pod względem cenowym jest zaprojektowanie garażu na parterze (ciepło z domu oddziałuje bezpośrednio na temperaturę w garażu). Może być to alternatywa dla lokowania pomieszczenia garażowego w oddzielnym podpiwniczeniu.

Nowoczesny garaż jednostanowiskowy
Nowoczesny garaż jednostanowiskowy

W przypadku budowy garażu w bryle domu, konieczne jest wykonanie izolacji gwarantującej odporność na wilgoć oraz odpowiednich wykopów, co skutkuje dodatkowymi kosztami. Warto pamiętać, że wybudowanie garażu połączonego z nieruchomością na terenach gliniastych lub podmokłych będzie o wiele bardziej kosztowne ze względu na konieczność zastosowania innych materiałów.

Bez znaczenia na specyfikę garażu wbudowanego w nieruchomość, powinno się zainwestować w odpowiednio wydajną wentylację, a co najważniejsze - prawidłowo oddzielić strefę garażową od domu w celu wyizolowania wnętrza mieszkania od pomieszczenia garażowego (zabezpieczenie przed dostawaniem się spalin oraz nadmiernych hałasem).

Jak wybrać garaż wolnostojący? - najważniejsze elementy

Podstawowym atutem garażu wolnostojącego jest fakt, iż na jego budowę nie trzeba rezerwować przestrzeni podczas projektu nieruchomości. Jest on rekomendowany dla osób dysponujących działką o stosunkowo dużej powierzchni. Samochód przechowywany w garażu wolnostojącym nie zakłóca ciszy domownikom i jest traktowany jako oddzielna nieruchomość.

Dwustanowiskowy garaż - klasycznie wykończony
Dwustanowiskowy garaż - klasycznie wykończony

Aby zbudować garaż wolnostojący, należy uzyskać specjalne pozwolenie budowlane (w przypadku nieruchomości do 35 m2). Wiąże się to z dodatkowymi kosztami (konieczność zatrudnienia kierownika budowy, zakup odpowiednich materiałów, profesjonalny projekt budowlany).

Jakie elementy składają się na koszt garażu wolnostojącego?

Poznaj 4 elementy składające się na koszt garażu.

1) Architektura garażu

  • Fundamenty garażu - z fundamentów garażu należy usunąć humus, wykonać ławy oraz ściany fundamentowe, podbudowę, a co najważniejsze - izolację termiczną. Uśredniając cenę przeciętnej jakości materiałów z najpopularniejszych sklepów budowlanych, za całość powinno się zapłacić od 7 000 do 8 500 złotych.
  • Ściany nośne - jeśli powierzchnia ścian nośnych wynosi od 40 do 50 m2, za całość będzie trzeba zapłacić od 3 500 do 4 800 zł (łącznie z wykorzystaniem bloczków ceramicznych).
  • Ściany działowe - konieczne jest wymurowanie ich przy użyciu bloczków ceramicznych. Cena ścian działowych plasuje się w granicach od 1 000 do 2 000 zł.
  • Strop - stworzenie drewnianego stropu kosztuje maksymalnie 9 000 zł.

Za konstrukcję garażu (budowa ścian nośnych, działowych, stropu oraz fundamentów garażu) należy zapłacić łącznie od 18 000 do 22 000 złotych.

Przykładowy garaż wolnostojący
Przykładowy garaż wolnostojący

2) Architektura dachu

Kolejnym elementem, za którego konstrukcję powinno się zabrać, jest dach. Jeśli posiada dwuspadową konstrukcję, konieczne jest wykonanie więźby, poszycia z blachodachówki oraz membrany dachowej. Jest to koszt w granicach 8 500 zł (łącznie z ceną robocizny). Należy pamiętać również o rynnie PCV, której montaż jest niezbędny. Wyniesie to maksymalnie + 1 000 zł do ogólnej ceny.

Za budowę dachu (łącznie z robocizną) należy zapłacić 9 000 zł.

3) Stolarka zewnętrzna

W garażu powinny znaleźć się okna o łącznej powierzchni nie przekraczającej 9 m2. Wiąże się to z kosztem od 2 000 zł do 3 500 zł. Dodatkowo w celu wykonania wejścia do wnętrza garażu, należy zakupić drzwi, których cena (łącznie z montażem) będzie oscylowała w granicach 3 000 zł. Warto do tego dodać bramę rozwieralną - jest to koszt w granicach od 1 000 do 1 700 zł.

Za stolarkę zewnętrzną (łącznie z robocizną) należy zapłacić ok. 7 500 zł.

4) Prace wnętrzarskie wykończeniowe

W skład prac wnętrzarskich wykończeniowych wchodzą m.in.: wykonanie posadzki (1 300 – 2 100 zł), nałożenie tynku (2 800 – 3 400 zł) oraz montaż 13 – 16 punktów elektrycznych, wynoszący maksymalnie 2 000 złotych.

Za wykończenie wnętrza (łącznie z robocizną) należy zapłacić w granicach 6 500 – 8 000 złotych.

Nowoczesny garaż wolnostojący
Nowoczesny garaż wolnostojący

Jaki jest koszt garażu wolnostojącego?

Koszt budowy garażu wolnostojącego w zabudowie murowanej o powierzchni 25 – 35 m2 z materiałami średniej jakości, zatrudniając tańszych fachowców, plasuje się w okolicach 38 000 – 45 000 tys. zł. Na czym polega konstrukcja garażu wolnostojącego?

Budowa garażu w bryle domu – jak można zaoszczędzić? Praktyczne sposoby

Ściany garażowe oraz fundamenty w bryle domu są znacznie tańsze od tych w garażu wolnostojącym, ponieważ nie wymaga się budowy zadaszenia. Rozciągnięcie instalacji elektrycznej jest natomiast o wiele tańsze z tego względu, że większość prac nad instalacją zostanie wykonana w trakcie budowy domu (warto porozmawiać z wykonawcą, aby wynegocjować ciekawszą propozycję cenową).

Koszt stolarki zewnętrznej i prac wykończeniowych jest niemalże identyczny, jak w przypadku garażu wolnostojącego, ponieważ odchodzą wydatki dot. projektu (ok. 2 000 zł).

Niezbędnym elementem jest również montaż wentylacji, która będzie oscylować w granicach 700 – 1 000 złotych. Aby precyzyjnie określić koszty poszczególnych operacji, należy przeanalizować ze specjalistą projekt budowalny. Tylko w taki sposób można idealnie określić skalę wydatków. Szacunkowo taka inwestycja plasuje się w granicach 700 – 1 200 zł za m2.

Garaż w bryle budynku o klasycznej elewacji
Garaż w bryle budynku o klasycznej elewacji

Budowa garażu w bryle o wielkości 40 m2 wynosi 38 000 – 42 000 zł. Jest to cena prawie o 35% mniejsza niż w przypadku postawienia garażu wolnostojącego. Reasumując - to o wiele bardziej ekonomiczna opcja.

Co wybrać? - garaż jedno czy dwustanowiskowy? Porady ekspertów

Garaż jednostanowiskowy to opcja wybierana ze względu na estetykę. Doskonale wpasowuje się w nieruchomość, a dodatkowo nie ma konieczności rezerwowania dużej ilości miejsca. Sprawdza się doskonale na małych parcelach u osób z ograniczonym budżetem.

Garaż dwustanowiskowy jest świetną alternatywą dla rodzin posiadających dwa samochody. Rozwiązanie to niesie za sobą jednak dodatkowe koszty, ze względu na konieczność zastosowania materiałów wysokiej jakości, lepszych fachowców oraz inną specyfikę budowy.

Jaką powierzchnię powinien mieć garaż jednostanowiskowy?

Powierzchnia garażu mieszczącego jeden pojazd powinna mieć minimum 2,3 m szerokości oraz 5 m długości. Warto jednak wyposażyć nieruchomość w trochę większą przestrzeń ze względu na większy komfort.

Projekt domu z garażem wbudowanym w bryłę
Projekt domu z garażem wbudowanym w bryłę

Garaż o szerokości 4,3 m oraz długości 6,7 m będzie optymalnym rozwiązaniem (wymagana brama garażowa - 2,5 m szerokości). W garażu jednostanowiskowym o gabarytach polecanych przez ekspertów można przechowywać rowery i dokonywać komfortowych napraw pojazdów.

Powierzchnia garażu na dwa pojazdy – o czym warto wiedzieć?

Szerokość garażu dwustanowiskowego o wymiarach 5,8 m x 5,8 powinna wynosić minimum 5,2 m lub 7,5 m. Jest to zależne od ilości bram wjazdowych – im więcej ich jest, tym szerszy musi być garaż. Warto również zadbać o odpowiednie odległości pomiędzy bramą a ścianą - parkowanie powinno być komfortowe!

Garaż jedno czy dwustanowiskowy? - różnice w kosztach

Garaż dwustanowiskowy jest droższy od garażu na jeden pojazd. Wyróżnia się on większymi rozmiarami – jest szerszy o 2 m, co daje ponad 13 m2 całkowitej różnicy. Do jego wykonania należy wykorzystać znacznie więcej elementów oraz materiałów. Warto również poruszyć kwestię, iż garaż dwustanowiskowy wymaga o wiele większej, a co za tym idzie droższej bramy (lub dwóch).

Garaż dwustanowiskowy w bryle budynku jest opcją ekonomiczną. Warto jednak pamiętać, że przy planowaniu projektu domu powinno się uwzględnić budowę garażu w bryle, ponieważ w innym wypadku będzie to o wiele mniej opłacalne.

Wybór odpowiedniego garażu jest bardzo ważny podczas budowy domu
Wybór odpowiedniego garażu jest bardzo ważny podczas budowy domu

Istnieją przypadki, w których budżet przeznaczony na inwestycję nie wystarcza na wykonanie drugiego stanowiska. W tym wypadku można nieco urozmaicić garaż jednostanowiskowy. Jak to zrobić? Otóż należy przedłużyć powierzchnię dachową garażu - w konsekwencji utworzy się wiata, która zabezpieczy drugi samochód przed opadami deszczu lub śniegu.

Jaki garaż wybrać? Podsumowanie

Warto, aby w garażu znalazło się miejsce dla dwóch samochodów. W trakcie budowy domu można posiadać tylko jeden pojazd, ale wraz z upływem lat i ze wzrostem finansów - stan posiadania ulega zmianie. Jeśli właściciel dysponuje odpowiednim budżetem, warto wyposażyć się w garaż dwustanowiskowy. Należy również pamiętać, że jeśli koszty muszą być ograniczone, można dobudować wiatę zabezpieczającą pojazd przed opadami.