Dom najlepszy z garażem
Ze względu na lokalizację działki dla wielu inwestorów budujących dom za miastem podstawowym kryterium wyboru projektu jest obecność garażu. Nawet w mieście trudno jest się bez niego obejść. Szeroka oferta projektów domów pozwoli wybrać dom z garażem o najlepszej lokalizacji.
Coraz wyższe ceny działek budowlanych zmuszają inwestorów do wyboru mniejszych parceli. Na takich ważne jest odpowiednie rozplanowanie zagospodarowania przestrzeni. W przypadku małych działek trudno będzie sobie pozwolić na budowę garażu wolno stojącego. Najlepszym rozwiązaniem w tym wypadku jest budowa domu z garażem. Za garaż dołączony do budynku zapłacimy też mniejszy podatek niż za wersję wolno stojącą.
Wybierając projekt domu, trzeba podjąć decyzję o usytuowaniu garażu oraz o jego wielkości. W głównej mierze będzie to zależne od powierzchni i orientacji działki oraz architektury domu i modelu rodziny. Konieczne jest wybranie projektu z garażem jedno- lub dwustanowiskowym, przylegającym do budynku lub wbudowanym w jego bryłę.
Garaż w bryle
Garaż zawarty w bryle budynku to idealne rozwiązanie w sytuacji, gdy liczy się każdy metr kwadratowy. Przestrzeń, którą by zajął garaż wolno stojący, można przeznaczyć na aranżację ogrodu lub budowę obszernego tarasu. Zaletą takiego układu jest przede wszystkim oszczędność w kosztach budowy. Zaprojektowany w bryle nie wyróżnia się z całości. Jest zlokalizowany przeważnie na równi z licem ściany zewnętrznej, może być także przed nią delikatnie wysunięty lub wycofany w stosunku do niej. Budując dom z garażem w bryle, zaoszczędzimy na materiałach. Oszczędzić można dzięki wspólnej ścianie łączącej budynek z garażem oraz wspólnej konstrukcji dachu.
Sposób usytuowania garażu oraz jego wielkość w głównej mierze są uzależnione od powierzchni i orientacji działki, a także architektury domu i modelu rodziny.
Główną zaletą garażu wbudowanego w bryłę domu jest przejście łączące część mieszkalną i garażową. Dzięki niemu można w szybki sposób przedostać się do garażu, co jest korzystne zwłaszcza w czasie mrozu czy deszczu. Wadą takiego rozwiązania może być hałas dobiegający z garażu czy przenikanie spalin do wnętrza, jednak przed tym można się zabezpieczyć, dodatkowo izolując ścianę i drzwi.
Jeśli dom będzie zawierał poddasze lub piętro, nad garażem można zrobić duży taras lub stryszek czy dodatkowy pokój. W przypadku gdy wybierzemy taras, musi być on zgrany z bryłą i pasować do charakteru domu.
Garaż dobudowany
Garaż przylegający do budynku ma oddzielną konstrukcję – zarówno ściany zewnętrzne, jak i dach. Łączy się on z częścią mieszkalną jedną ścianą wspólną. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość budowy garażu razem z budynkiem lub dopiero po skończeniu wszystkich prac. Dzięki temu można rozłożyć koszty inwestycji na kilka etapów, co będzie miało ogromne znaczenie, jeśli nie od razu dysponujemy całą kwotą. Taki garaż wyróżnia się z całości, lecz ściśle z nią współgra pod względem architektonicznym i stylistycznym.
Zaletą usytuowania garażu przy ścianie bocznej jest możliwość jego budowy razem z budynkiem lub dopiero po skończeniu wszystkich prac. W tym drugim przypadku można rozłożyć koszty inwestycji na etapy.
Przylegający do budynku garaż będzie bardzo wygodny, jeśli chcemy w nim zrobić przejście z części mieszkalnej. Wspólny korytarz ułatwi szczególnie przenoszenie zakupów z samochodu do kuchni. W przypadku gdy chcemy oszczędzić i zdecydować się na nieogrzewanie go, zalecane jest ocieplenie ściany między garażem a częścią mieszkalną.
Garaż w piwnicy
Najmniej popularną lokalizacją dla garażu jest obecnie piwnica. Wykonanie garażu pod ziemią wiąże się bowiem ze sporym kosztem. Będzie to jednak jedyne rozwiązanie dla inwestorów posiadających naprawdę niewielkie działki. Umieszczenie garażu w piwnicy jest szczególnie polecane, gdy sprzyja temu naturalne ukształtowanie terenu. Będzie korzystne, gdy działka znajduje się na terenie pochyłym, ze spadkiem w kierunku wjazdu oraz gdy warunki gruntowe na działce wymagają głębokiego fundamentowania. W tym drugim przypadku podpiwniczając dom, wykorzystujemy ściany, które i tak będą budowane w celu posadowienia budynku.
Należy o tym pamiętać, że koszt budowy garażu w piwnicy będzie droższy ze względu na dodatkowe prace ziemne związane z budową zjazdu do garażu i wykonanie niezbędnego odwodnienia podjazdu. Aby uniknąć ślizgania się samochodu na śniegu w trakcie zimy, warto wykonać także na podjeździe system przeciwoblodzeniowy. W przypadku garażu w piwnicy warunkiem jest zaplanowanie odpowiedniej ilości miejsca na wykonanie zjazdu o odpowiedniej długości i spadku.
Komentarze
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.