Garaż schowany w piwnicy
Piwnica nie jest tania w budowie. Często jednak okazuje się niezbędna. Na małej działce to bardzo pomocne rozwiązanie, które pozwala na zgrupowanie wszystkich pomieszczeń gospodarczych w jednym miejscu. W podpiwniczeniu można także umieścić garaż.
Zależnie od tego, jaki projekt wybierzemy, garaż może zostać wkomponowany w bryłę, umieszczony przy jednej z bocznych lub przed frontową elewacją. Może także powstać obok domu, jako budynek wolno stojący. Każde z powyższych rozwiązań, a zwłaszcza to ostatnie, są możliwe jedynie w przypadku działek o odpowiednio dużej powierzchni. Na małej nieruchomości garaż nie zmieści się, a jeśli nawet uda się go wkomponować w przydomową przestrzeń, to zajmie miejsce, które można by było lepiej wykorzystać na inne cele. Garaż w piwnicy posiada zaletę charakterystyczną dla większości garaży stanowiących część składową projektu domu. Umożliwia łatwą i wygodną komunikację pomiędzy mieszkaniem a samochodem.
Poziom wód gruntowych
W przypadku małych działek proponuje się więc realizację garażu w piwnicy. To dosyć kosztowne i niełatwe wykonawczo rozwiązanie, ale pozwala „schować” garaż pod ziemią. Nie w każdym przypadku jest jednak możliwe. Wiele zależy od warunków gruntowych i usytuowania działki. Przeciwskazaniem jest wysoki poziom wód gruntowych. W takich warunkach podpiwniczenie można wykonać tylko wówczas, gdy zostaną wykonane kosztowne izolacje. Kolejnym utrudnieniem jest takie usytuowanie działki, które może grozić zalewaniem wodami opadowymi. Aby ustrzec się przed powodzią w garażu, należy zainwestować na przykład w system odwodnień.
Garaż w piwnicy nie zajmuje miejsca na działce i jednocześnie zapewnia łatwą i wygodną komunikację pomiędzy mieszkaniem a samochodem.
Wymagający podjazd
Trzeba przy tym pamiętać, że podziemny garaż ma swoje wady, które mogą ujawnić się podczas użytkowania. Nie ułatwia manewrowania; wjazd i wyjazd mogą być trudne zwłaszcza zimą. Gdy spadnie śnieg, podjazd trzeba odśnieżać. Przydać się może również system przeciwoblodzeniowy. Wygodny podjazd to jeden z niezwykle istotnych elementów, które będą stanowić o wygodzie użytkowania. Jego nachylenie nie może przekroczyć 25%. Przy zagłębieniu podłogi 1,5 m poniżej terenu minimalna długość zjazdu wynosi 6 m. Co najmniej tyle musi więc wynieść odległość domu od ulicy. Zjazd trzeba też wzmocnić na brzegach, budując solidne mury oporowe.
Komentarze