Co powinna zawierać umowa o roboty budowlane?
Prawidłowo przygotowana umowa o roboty budowlane umożliwi egzekwowanie wykonania poszczególnych prac w czasie trwania budowy domu. Aby chroniony był interes zleceniodawcy i zleceniobiorcy, powinna być przygotowana na piśmie. Bez umowy będzie trudno udowodnić, za co odpowiada ekipa wykonawcza.
Umowa ustna czy pisemna?
Sporządzona na piśmie umowa jest dokumentem. Potwierdza istnienie zobowiązania między zleceniodawcą i zleceniobiorcą oraz określa, do czego się strony zobowiązały. W razie sporu umowa jest dowodem na podjęcie zobowiązania i pozwala egzekwować wykonanie świadczenia. Wprawdzie umowa ustna także jest wiążąca, lecz w przypadku sporu trudno jest dowieść jej istnienie i treść. Nawet jeśli gromadzone są rachunki czy faktury, nie jest łatwo udowodnić, do
Treść umowy
W umowie z wykonawcą o roboty budowlane należy podać przede wszystkim dokładne dane zleceniodawcy i zleceniobiorcy, datę i miejsce zawarcia umowy, zakres powierzonych prac wraz z terminem ich rozpoczęcia i zakończenia oraz wynagrodzenie. Jeśli chodzi o rodzaj prawny umowy, to powinna to być umowa o roboty budowlane lub umowa o dzieło, a więc umowa o dany efekt prac. W przypadku terminu ważny jest nie tylko termin zakończenia robót, ale również ich rozpoczęcia. Warto także wykonanie podzielić na etapy i w umowie zawrzeć terminy zakończenia określonych etapów robót. Taki podział prac pozwoli wykazać opóźnienia już w trakcie budowy domu. Przydatny jest także przy rozliczeniach z wykonawcą.
Określenie zakresu robót
Nieporozumienia między inwestorem a wykonawcą najczęściej są spowodowane zbyt lakoniczną umową. Powinniśmy w niej dokładnie określić przedmiot umowy, a więc odnieść się do konkretnego projektu, umieszczając go w załączniku do umowy. Poza tym w umowie należy określić te prace, które nie są przewidziane w projekcie, na przykład rodzaj użytych materiałów.
W razie sporu umowa pisemna jest dowodem na podjęcie zobowiązania i pozwala egzekwować wykonanie świadczenia. Wprawdzie umowa ustna także jest wiążąca, lecz w przypadku sporu trudno jest dowieść jej istnienie i treść.
Niezwykle ważne jest podanie w umowie, kto zajmuje się zakupem materiałów budowlanych – czy kupujemy je sami według porad wykonawcy, czy kupuje je wykonawca i odpowiada za ich jakość. W przypadku gdy zakup materiałów powierzymy wykonawcy, należy zwrócić uwagę na to, czy dolicza on procent od cen materiałów lub koszt transportu. Warto umówić się z wykonawcą, by informował nas o terminie dostawy materiałów na plac budowy. Takie rozwiązanie pozwoli nam kontrolować ich jakość i od razu zauważać wady. Zgodnie z przepisami wykonawca, który sam zajmuje się zakupem materiałów, ponosi ryzyko ewentualnych szkód wynikłych z ich wadliwości, ponieważ jako profesjonalista jest w stanie ocenić jakość zamawianego materiału. W razie dostrzeżenia wad powinien złożyć reklamację u sprzedawcy oraz doprowadzić do wymiany towaru. Należy jednak pamiętać, aby po zakończeniu budowy uzyskać od wykonawcy dokumenty gwarancyjne na zakupione materiały.
Nieporozumienia między inwestorem a wykonawcą najczęściej są spowodowane zbyt lakoniczną umową. Aby uniknąć problemów, powinniśmy dokładnie określić przedmiot umowy, a więc odnieść się do konkretnego projektu, umieszczając go w załączniku.
Wypłaty i kary
Podając cenę, warto cały koszt podzielić na etapy. Płatności ratalne powinny być określane wraz z terminami wykonania konkretnych etapów robót, przy czym najwyższa kwota powinna obejmować końcowy odbiór prac. A zatem nigdy nie powinniśmy płacić z góry, lecz po bezusterkowym wykonaniu konkretnego etapu prac. Warto też brać pisemne pokwitowania za zapłatę.
W umowie dobrze jest także określić kary przewidywane za niewykonanie umowy w terminie. Można też ustalić karę dla inwestora za nieterminowe wywiązywanie się z płatności. Aby jednak móc dochodzić kar umownych, konieczne jest precyzyjne określenie w umowie terminów rozpoczęcia budowy i zakończenia poszczególnych etapów prac.
Komentarze
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.