Czy warto budować garaż?

Garaż, według polskiego prawa postrzegany jako dobro luksusowe, przede wszystkim zapewnia bezpieczeństwo naszego auta. Ale ma on także inne dodatkowe korzyści. Zazwyczaj projektuje się go tak, aby był możliwie najbardziej funkcjonalny. Innymi słowy, każdy dodatkowy metr powierzchni może być maksymalnie wykorzystany.

W garażu często tworzy się przestrzeń do majsterkowania lub przechowywania rozmaitych rzeczy. Można tam stworzyć także kącik do przechowywania narzędzi ogrodowych lub zaplecze do składowania drewna. Szczególnie dzisiaj, kiedy na ogół budujemy domy niepodpiwniczone, często o niedużych gabarytach, te dodatkowe metry do dyspozycji z pewnością okażą się przydatne nie tylko na potrzeby samochodu.

Jedno- czy dwustanowiskowy?

Tradycyjne garaże jednostanowiskowe są dzisiaj w zasadzie standardem. Coraz bardziej popularne są wersje z dwoma stanowiskami. Garaże dwustanowiskowe pozwalają na dużą dowolność w doborze bram wjazdowych. Można zdecydować się na pojedynczą, podwójną, uchylną lub segmentową. Gotowe projekty można także dopasować do indywidualnych potrzeb. Praktycznie jest uwzględnić osobne wejście dla członków rodziny prowadzące z wnętrza domu – standardowe, pojedyncze drzwi, które ułatwią korzystanie z garażu. W praktyce nie zawsze przecież chce nam się otwierać bramę garażową, żeby dotrzeć do potrzebnego przedmiotu, auto także często stawiamy przed bramą w ciągu dnia.

Dodatkowe pomieszczenie

Jeśli już zdecydowaliśmy się na budowę prawdziwego garażu zamiast być może mniej kłopotliwej, ale raczej prozaicznej konstrukcji w postaci wiaty, polecamy wzbogacenie bryły garażu o dodatkowe pomieszczenia. Nieduże zwiększenie

powierzchni budowy w minimalnym stopniu wpłynie na budżet inwestycji, za to polepszy komfort i funkcjonalność domu. Garaż każdego typu można połączyć np. z pomieszczeniem gospodarczym, kotłownią, z altaną czy właśnie z wiatą, która w takiej kombinacji dobrze spełnia swoje zadanie.

Usytuowanie garażu

Usytuowanie garażu bywa często zależne od kształtu dachu. Przy klasycznym dachu dwuspadowym nie ma problemu, aby podobnie wykończyć garaż i wkomponować go w konstrukcję domu. Wybierając płaskie zadaszenie, otwieramy przed sobą nowe możliwości. Dach garażu, przy drobnych zmianach, może w przyszłości stać się podłogą do dobudowanego nad nim pomieszczenia. Jeżeli inwestorowi zależy na reprezentacyjnej funkcji frontowej ściany domu, najlepiej będzie cofnąć garaż w stosunku do przodu budynku. Alternatywnie można wybrać garaż wolno stojący, jeśli wielkość i kształt działki temu sprzyjają. Zdecydowanie polecamy także, aby pamiętać o tym, żeby wewnątrz garażu zamontowano drzwi łączące go z częścią mieszkalną. Ułatwi to korzystanie z niego. Takie rozwiązanie wydaje się przydatne w szczególności, kiedy w obrębie garażu stworzyliśmy jakieś dodatkowe pomieszczenie.

Garaże wielostanowiskowe w budownictwie jednorodzinnym są raczej rzadko spotykane i dotyczą głównie budynków przemysłowych, ewentualnie dużych i nowoczesnych domów. To właśnie w ich przypadku najbardziej zasadny wydaje się wybór garażu wolno stojącego.

Ogrzewanie garażu

Inwestorzy wielokrotnie zastanawiają się, czy warto ogrzewać garaż. Odpowiedz brzmi: nie. Zwłaszcza gdy garaż jest wyłącznie miejscem postoju dla samochodów. Wysoka temperatura przyspiesza korozję samochodu – szczególnie w porze zimowej, kiedy na podwoziu osadza się sól z jezdni. Poza tym nowoczesne samochody są lepiej przystosowane do niskich temperatur.

Komentarze

  • Rafał 2020-09-09T13:32:44Z

    Podstawowym błędem jest decydowanie sie na garaż jednostanowiskowy zamiast dwustanowiskowego. Garaż to miejsce do przechowywania rowerów, opon, być może motocykla czy skutera a także wielu sprzętów ogrodniczych jak choćby kosiarka. W efekcie garaż jednostanowiskowy jest zagracony bardzo szybko, dochodzi do częstych kolizji samochodu z rowerami (dzieci!) i za chwilę po wprowadzeniu już myślimy o postawieniu nowego budynku na te sprzęty.

    • Benek 2012-05-09T08:37:55Z

      podstawowa zaletą garażu jest to, że auto nie jest narażone na zmienne warunki atmosferyczne, można dokonać pod dachem drobnych napraw. ja sobie nie wyobrażam domu bez garażu. najwygodniej jest mieć spory garaż żeby było miejsce na części, opony do zmiany i mały podręczny warsztat. trzeba tylko pamiętać o dobrej bramie i porządnym napędzie. lepiej na napęd wydać troszkę więcej niż męczyć się z tanią chińską tandetą. ja niestety skusiłem się na coś takiego i teraz żałuje.