Wybór bramy garażowej

Właściwie dobrana brama garażowa umożliwi łatwe, swobodne zaparkowanie auta. Poza tym ochroni nasz samochód, a także mieszkanie z bezpośrednim wejściem z garażu przed złodziejami. Oprócz wygodnego otwierania i niezawodnego działania ważne jest także, by chroniła przed utratą ciepła. Dodatkowo oczywiście musi pasować do budynku i jego otoczenia.

Wybór bramy garażowej dobrze jest zaplanować już podczas projektowania domu i garażu. Ze względu na to, że bramy garażowe robione na wymiar są kilkukrotnie droższe od typowych, lepiej będzie na etapie projektowania wybrać właściwą wielkość bramy dopasowaną do samochodu i rodzaj zgodny z naszymi preferencjami. Kupując bramę garażową o standardowych wymiarach, zaoszczędzimy sporą sumę pieniędzy.

Większość bram można montować zarówno w otworze garażowym, jak i za nim
Większość bram można montować zarówno w otworze garażowym, jak i za nim

Optymalne wymiary bramy garażowej

Wybierając bramę garażową, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na komfort użytkowania. Zgodnie z przepisami otwór wjazdowy do garażu z jednym miejscem parkingowym powinien mieć w świetle minimum 2,3 m szerokości oraz 2 m wysokości. Należy jednak pamiętać, że wygodna brama garażowa powinna mieć co najmniej 2,5 m szerokości i 2,2 m wysokości. Wymiary bramy powinny być jednak dobrane do wielkości samochodu. Jeśli garaż ma pomieścić samochód dostawczy, wymiary wjazdu powinny być znacznie większe.

Bramy garażowe robione na wymiar są kilkukrotnie droższe od typowych. Lepiej więc na etapie projektowania tak dopasować wielkość bramy, aby można było kupić model o standardowych wymiarach.

Otwór wjazdowy w garażu dwustanowiskowym według przepisów musi mieć co najmniej 5 m szerokości. Warto wybrać szerszą bramę niż zalecana szczególnie w przypadku, gdy garaż jest przesunięty względem wjazdu na posesję, a długość podjazdu nie pozwala na wykonywanie skomplikowanych manewrów. W garażach na dwa samochody wygodniejsza będzie w tym przypadku szeroka brama niż dwie pojedyncze, ponieważ da więcej swobody podczas wjazdu. Ze względu na to, że większość bram można montować zarówno w otworze garażowym, jak i za otworem, należy wykonać jego pomiary i zależnie od sposobu wstawiania wybrać odpowiednią wielkość wybranego rodzaju bramy. Brama montowana w otworze powinna być od niego nieco mniejsza, zaś brama za otworem przeciwnie – o kilka centymetrów większa.

Skrzydła bramy rozwieralnej otwierają się na boki, przez co mogą utrudniać parkowanie
Skrzydła bramy rozwieralnej otwierają się na boki, przez co mogą utrudniać parkowanie

Rodzaje bram garażowych

Bramę należy dopasować nie tylko pod względem preferencji inwestora, ale także do wielkości działki, miejsca usytuowania wjazdu na posesję oraz wyglądu budynku. Elegancko wyglądać będzie z pewnością brama pasująca kolorystycznie i stylistycznie do drzwi wejściowych do domu. Producenci oferują ciekawe wzory, które pasują do otoczenia budynku. Najstarszym i rzadziej wybieranym przez inwestorów typem jest brama rozwieralna, która może być jedno- lub dwuskrzydłowa. Mniejsza jej popularność wynika z tego, że skrzydła bramy otwierają się na boki, przez co wymagają wiele miejsca, utrudniając parkowanie. Jeśli dodatkowo na posesję wjeżdża się przez bramę rozwieraną, może się okazać, że ich skrzydła będą ze sobą kolidować. Wadą jest także konieczność odgarniania śniegu przed otwarciem garażu zimą. Plusem jest niewątpliwie niewygórowana cena oraz prosta konstrukcja wiążąca się z łatwością montażu.

Wygodna brama garażowa powinna mieć co najmniej 2,5 m szerokości i 2,2 m wysokości. Jednak jeśli garaż ma pomieścić samochód dostawczy, wymiary wjazdu powinny być znacznie większe.

Tanie i łatwe w montażu są także bramy uchylne, których skrzydło otwiera się do góry, chowając się pod sufitem garażu. Ponieważ do otwarcia potrzebne jest miejsce nie tylko w środku, ale i na zewnątrz, przed garażem na podjeździe potrzebne będzie miejsce na swobodne operowanie bramą. Bramy uchylne są stosunkowo łatwe w obsłudze. Ich ciężar jest równoważony sprężynami, dlatego otwarcie bramy nie będzie wymagało użycia dużej siły. Boczne profile pełnią funkcję prowadnic, po których porusza się mechanizm otwierający bramę.

Mechanizm działania bram rolowanych jest podobny do rolet okiennych
Mechanizm działania bram rolowanych jest podobny do rolet okiennych
Bramy segmentowe są doskonałym rozwiązaniem, gdy garaż znajduje się bezpośrednio przy wyjeździe na ulicę, ponieważ montowane są za otworem garażowym, nie zajmując miejsca przed garażem. Częściej spotykane są bramy segmentowe górne, jednak dostępne są także bramy boczne. Składają się one z segmentów połączonych zawiasami, które przesuwane wzdłuż prowadnic chowają się w garażu pod sufitem w bramach górnych lub wzdłuż ściany.

Bramy rolowane, zwane też żaluzjowymi, zajmują najmniej miejsca. Mechanizm działania jest podobny do rolet okiennych. Wąskie profile nawijają się przy otwieraniu bramy na rolkę znajdującą się w skrzynce nad wjazdem. Brama rolowana zawiera od razu napęd elektryczny, jednak w przypadku braku prądu można ją także otwierać ręcznie. Często są one wybierane do garaży, w których nie ma miejsca pod sufitem wymaganego do otwarcia bramy segmentowej czy uchylnej.

Komentarze