Rodzaje bram wjazdowych
Rodzaj bramy wjazdowej zależy nie tylko od preferencji właściciela auta, ale także od kształtu działki, dlatego powinniśmy zaplanować jej wybór już na etapie projektowania wjazdu na działkę oraz budowy ogrodzenia posesji.
Brama wjazdowa na posesję powinna gwarantować bezpieczeństwo użytkowania oraz umożliwiać wygodny, łatwy wjazd na działkę. Jednak rodzaj bramy wjazdowej, jaki wybierzemy, nie zależy wyłącznie od naszych upodobań. Może się okazać, że wybór będzie uzależniony przede wszystkim od kształtu i wielkości działki. Poza tym brama wjazdowa stanowi wizytówkę naszego domu, ponieważ przez nią przejeżdżać będą goście, którzy chcą bezpiecznie zaparkować swoje auto przed naszym domem, dlatego powinna być także dopasowana kształtem i kolorystyką do charakteru budynku.
Szerokość zgodna z przepisami
Zgodnie z przepisami jej szerokość nie powinna być mniejsza niż 2,4 m. Nie warto jednak wybierać bram węższych niż 3-metrowe, aby móc z łatwością wyjechać do pracy samochodem czy zaparkować go na posesji. W przypadku gdy dom stoi przy ruchliwej ulicy, najlepiej będzie, jeśli brama będzie otwierała się automatycznie, by samochód nie tarasował przejazdu innym autom lub nie stanowił zagrożenia dla pieszych. Szerokość wjazdu zależy głównie od promienia skrętu samochodu oraz szerokości ulicy. Jeśli wjeżdżamy na posesję z wąskiej uliczki, powinniśmy zamontować szeroką bramę (nawet 4-metrową) lub cofnąć ją w głąb działki, aby zapewnić zapas miejsca dla samochodu.
Brama dopasowana do stylu architektury budynku
Brama widoczna z ulicy jest reprezentacyjnym elementem ogrodzenia posesji, dlatego powinna być dopasowana do elewacji oraz detali wykończeniowych domu. Wybór rodzaju bramy zależy także od wymiarów i kształtu działki. Nie stanowi problemu dobór bramy dla posiadaczy dużych działek. Mniejszy wybór jednak mają właściciele działek o
nietypowych wymiarach. Na działkach wąskich, ale długich doskonale sprawdzi się brama rozwierana jedno- lub dwuskrzydłowa, której skrzydła zamocowane są na zawiasach do słupków. Zgodnie z przepisami bramy wjazdowe powinny otwierać się do środka posesji, zatem konieczne będzie zastosowanie ograniczników, które uniemożliwią rozchylenie się skrzydeł na zewnątrz. Skrzydła bramy rozwieranej zajmą sporo miejsca na podjeździe, w związku z czym niemożliwe będzie postawienie samochodu blisko bramy, gdyż wtedy jej nie zamkniemy. W takim przypadku podjazd powinien być dłuższy, by móc zamknąć wygodnie bramę wjazdową, zanim otworzymy drzwi do garażu. Zaletą bramy jednoskrzydłowej jest możliwość szybkiego otwarcia, jednak sprawdzi się ona na działce z długim podjazdem. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę, że duże, ciężkie skrzydło będzie sporą niedogodnością. Mniej miejsca zajmą za to bramy dwuskrzydłowe.Jeśli nasza działka jest szeroka, lecz płytka, odległość między wjazdem na posesję a garażem będzie niewielka. Skrzydła bramy rozwieranej utrudniłyby swobodne zaparkowanie auta lub kolidowałaby z urządzeniami na działce, dlatego w tym przypadku bardziej będzie pasowała brama przesuwna, której skrzydło chowa się za ogrodzenie, dzięki czemu zajmuje mniej miejsca niż uchylone skrzydło bramy rozwieranej. Brama przesuwna składa się zwykle z jednego skrzydła, które porusza się wzdłuż ogrodzenia od wewnętrznej strony, dlatego należy sprawdzić, czy ogrodzenie jest na tyle długie, że swobodnie ukryje się za nim całe skrzydło oraz czy na tym odcinku ogrodzenia nie stoi żadna przeszkoda. Jeśli w pobliżu znajduje się furtka, którą będzie zasłaniało jedno duże skrzydło, lepiej zdecydować się na bramę składającą się z dwóch przeciwnie rozsuwających się skrzydeł. Wśród bram przesuwnych dostępne są bramy szynowe oraz samonośne. Tańsza jest brama szynowa, której skrzydło porusza się na kółkach po szynie umieszczonej wzdłuż bramy. Prowadnica dodatkowo podtrzymuje skrzydło we właściwej pozycji, dzięki czemu płynnie się ono przesuwa. Wadą jest konieczność częstego czyszczenia szyny z drobnych kamyków, błota czy opadających z drzew liści, które nieusuwane mogłyby spowodować uszkodzenie rolek. Kolejne niedogodności mogą pojawić się zimą w przypadku dużych śniegów oraz mrozów, które mogłyby unieruchomić bramę. Bramy samonośne są droższe od szynowych, jednak są one mniej zawodne i mniej uciążliwe. Brama przesuwa się nad ziemią, nie dotykając gruntu. Jej mechanizm jest zamontowany na słupku prowadzącym mającym rolki, które umożliwiają płynne przesuwanie się skrzydła. Ciężkie skrzydło bramy ma przeciwwagę w postaci jego przedłużenia, które zwiększa szerokość samego skrzydła, o czym należy pamiętać przy planowaniu szerokości bramy tego typu.
Komentarze