Automatyka bram garażowych

Brama garażowa z napędem zapewni komfort szczególnie w czasie opadów deszczu i śniegu, a także mrozu i silnego wiatru. Automatycznie otwierana brama jest jednak nie tylko wygodna, ale także bezpieczna. Dzięki niej nie trzeba wysiadać z samochodu, by otworzyć bramę wjazdową lub garażową, co sprawi, że będziemy czuli się bezpieczniej, parkując samochód po zmroku.

Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie w system automatyki bramy wjazdowej, garażowej, a także włącznika światła na podjeździe oraz w garażu. Zapewni to nie tylko wygodne użytkowanie, ale również bezpieczeństwo. Najlepiej kupić bramę garażową, która zawiera w komplecie napęd, jednak często z uwagi na wyższy koszt jest on montowany w późniejszym czasie. Aby napęd do bram był bezawaryjny, powinien być dobrany względem wymiarów skrzydeł, ich ciężaru oraz sposobu otwierania bramy. Można go zamontować we wszystkich bramach niezależnie od ich rodzaju.

Elementy napędu bramy

Napędy charakteryzują się siłą ciągnięcia i pchania oraz prędkością przesuwu. Podstawowymi elementami napędy bramy są: głowica, szyna z łańcuchem oraz element łączący napęd z bramą. Jeśli zdecydujemy się na bramę poruszaną paskiem zębatym, a nie łańcuchem, unikniemy niedogodności podczas użytkowania w postaci konieczności smarowania.

Zasada działania napędu

Napęd bramy uruchamiany być może za pomocą przycisku, kluczyka, zamka kodowego lub fal radiowych. Najwygodniejszy będzie system otwierania bez wychodzenia z auta. O komfortowym korzystaniu z bramy wjazdowej decyduje jednak także zewnętrzny mechanizm odblokowujący, który umożliwia otwarcie bramy z zewnątrz nawet w przypadku przerwy w dostawie prądu lub awarii napędu. Dobrym pomysłem w przypadku braku prądu będzie podłączenie zasilania awaryjnego z akumulatorów. Uszkodzeniu bramy zapobiega funkcja delikatnego startu i stopu. Uruchomiona brama powoli zaczyna się poruszać, zwiększając prędkość, następnie zaś zwalnia i cicho się domyka. Niezwykle przydatnym elementem w systemie bram garażowych są fotokomórki, które montuje się po obu stronach wjazdu. Ich zadaniem jest wyłączenie napędu, gdy na trasie ruchu bramy pojawi się przeszkoda, a przykład dziecko, pies czy samochód. Podobną funkcję ma listwa czy sprzęgło bezpieczeństwa. Niektóre instalacje zawierają sygnalizatory ruchu bramy w postaci lampy ostrzegawczej z pulsującym światłem czy sygnalizatora dźwiękowego. Zabezpieczeniem przed włamaniem jest blokada dociskowa, która automatycznie rygluje skrzydło bramy po jego domknięciu.

Wybór rodzaju napędu

Niezwykle ważny jest dobór napędu do rodzaju bramy. Bramy segmentowe mogą obsługiwać wszystkie rodzaje napędu. Brama segmentowa boczna wymaga zastosowania napędu montowanego na bocznej ścianie lub nad nadprożem otworu. Mechanizm musi zawierać ramię o stosunkowo dużej sile ciągnięcia i pchania. Instalacja napędu bramy uchylnej może składać się z tradycyjnego systemu, jednak należy właściwie dopasować jego moc. Najtrudniejszy do wykonania jest system otwierania bramy rozwieralnej. Tradycyjny napęd w tym przypadku musi zawierać dodatkowe ramiona, które pchają lub ciągną skrzydła bramy.

Podczas planowania montażu bramy garażowej z napędem należy pamiętać o doprowadzeniu do niej przewodów elektrycznych, które będą zasilały jej mechanizm. Pozostałe elementy napędu muszą być podłączone do puszki.

Komentarze

  • Jaro

    ja do segmentowej bramy założyłem napęd D700HS. bardzo fajna sprawa. napęd jest bardzo szybki (20cm/s). cicho pracuje, łatwy w montażu i obsłudze.