Zwrot towaru w Castoramie, Leroy Merlin, OBI i Bricomarché
Chyba każdy chociaż raz dokonał nietrafionego zakupu. W przypadku produktów ze sklepów budowlanych sprawa jest jednak bardziej poważna, ponieważ zwykle chodzi o nawet kilkutysięczne kwoty. Jak uniknąć niepotrzebnych strat? Które sklepy przyjmą rozpakowany towar lub jego nadmiar? Sprawdziliśmy warunki zwrotów towarów w najpopularniejszych sieciach budowlanych.
Wszystkie informacje są aktualne na dzień 20.11.2017 roku, a zostały uzyskane bezpośrednio ze stron internetowych analizowanych sklepów.
Uwaga! Artykuł traktuje o zakupach dokonywanych w sklepie stacjonarnym. Zwrot towaru zakupionego przez internet lub telefonicznie jest regulowany innymi przepisami - konsument ma wtedy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni. Jest to "prawo do namysłu", które nie przysługuje w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym. Klient ma ponadto prawo rozpakować w takiej sytuacji produkt.
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Jest to tzw. prawo do namysłu, umożliwiające kupującemu zapoznanie się z towarem i rozważenie racjonalności zakupu. To uprawnienie nie przysługuje w przypadku zakupów w sklepach tradycyjnych. Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności – konsument nie musi ich dokonywać jednocześnie.
Zasady zwrotu towarów obowiązujące we wszystkich sklepach
Poniższe warunki obowiązują w każdym z analizowanych przez nas marketach budowlanych:
- produkt nie może być uszkodzony oraz używany,
- zwracając towar musimy posiadać jego dowód zakupu (faktura bądź paragon oraz potwierdzenie z karty – jeśli płaciliśmy za zakup bezgotówkowo),
- produkt możemy zwrócić w dowolnym sklepie należącym do danej sieci, a więc niekoniecznie w tej lokalizacji, w której nabyliśmy towar,
- zwracając towar nie ponosimy dodatkowych kosztów,
- zwrot kosztów zostaje przekazany w taki sam sposób, w jaki dokonaliśmy za niego zapłaty. Oznacza to, że jeżeli płaciliśmy kartą, zwrot otrzymamy na konto lub jeśli płaciliśmy gotówką, również otrzymamy gotówkę podczas zwrotu towaru w sklepie.
Castorama: jak wygląda zwrot towarów?
Zwrotom w Castoramie podlegają produkty pełnowartościowe. Oznacza to, że muszą być zapakowane w oryginalne opakowanie. Nie mogą posiadać również śladów użytkowania oraz muszą być niezniszczone. Przykładowo, jeżeli chcemy zwrócić mebel, który już skręciliśmy – nawet jeśli nie był później użytkowany – sklep takiego towaru nam nie przyjmie. Dlatego zanim w ogóle dokonamy takiego zakupu, warto dokładnie wyliczyć, jaką konkretnie ilość np. szafek do kuchni, potrzebujemy.
Inaczej sprawa wygląda ze zwrotem takich produktów, jak paneli, glazury czy płytek w Castoramie. Możemy je bowiem zwrócić nawet w otwartym opakowaniu. Nie musimy zatem przejmować się, jeśli kupiliśmy tych produktów za dużo – sklep przyjmie je od nas płacąc za sztukę lub procentowo. Co więcej, zwrot towarów nie ma określonego terminu – jest on więc nieograniczony.
Czego nie możemy zwrócić w Castoramie?
- Produktów uszkodzonych i rozpakowanych (np. rozpakowane meble),
- produktów, które sprzedawane są na metry – np. wykładziny,
- produktów, które zostały wykonane na zlecenie w ramach usług dodatkowych (np. farby z mieszalnika),
- produktów, które zostały specjalnie na życzenie klienta docięte, np. szkło czy lustra.
- blatów, które posiadają wycięcia pod zlew,
- zlewów z wyciętymi otworami.
Leroy Merlin: jaki towar i kiedy można zwrócić?
Zwracając towar do Leroy Merlin, musi on być w nienaruszonym stanie. Co ważne, musi znajdować się w oryginalnym opakowaniu, które nie było zerwane. Podobnie, jak w Castoramie, w tym sklepie również mamy możliwość zwrotu nadwyżki towaru np. płytek czy glazury. Zwrot zostanie nam w takim przypadku oddany procentowo bądź za sztukę. Towar musimy zwrócić w oryginalnym opakowaniu.
Zwrot towarów nie ma określonego terminu (podobnie jak w Castoramie) – jest on nieograniczony.
Czego nie zwrócimy w Leroy Merlin?
- Produktów rozpakowanych oraz skręconych,
- produktów z wyprzedaży,
- produktów sprzedawanych na metry, tj. wykładzin czy tkanin,
- farb z mieszalnika,
- roślin,
- żarówek,
- produktów na indywidualne zamówienie (blaty, drzwi, meble),
- książek, czasopism, nośników danych.
OBI: jaki towar i kiedy można zwrócić?
Jeżeli chodzi o zwrot mebli, market budowlany OBI przyjmie towar wyłącznie wtedy, gdy będzie on oryginalnie zapakowany. Nie możemy – podobnie jak w pozostałych sklepach – zwrócić mebli, które były już skręcone. Możemy natomiast zwrócić towar niewykorzystany (nadmiar towaru), taki jak panele, płytki czy inne produkty, które pozostały po np. remoncie – ale nieposiadające jakichkolwiek zniszczeń. Taki towar sklep wyceni procentowo lub w rozliczeniu za sztukę. W OBI również termin zwrotu jest nieograniczony.
Czego nie zwrócimy w OBI?
- Produktów sprzedawanych na metry, tj. kabli, wykładzin, tkanin,
- produktów z wyprzedaży,
- blatów z wyciętymi otworami pod zlew,
- zlewów z wyciętymi otworami,
- farm z mieszalnika,
- roślin,
- żarówek,
- produktów na indywidualne zamówienie,
- produktów, których data ważności minęła.
Bricomarché: jak wygląda zwrot towarów?
W Bricomarché nie mamy możliwości zwrotu towaru używanego lub uszkodzonego. Oznacza to, że musi być on znajdować się w oryginalnym opakowaniu oraz nie posiadać śladów użytkowania czy montażu (np. mebel po skręceniu). Wyjątkowo w tym sklepie możliwość zwrotu towaru dotyczy tylko niektórych sklepów – warto więc przez zakupem sprawdzić, czy będzie taka opcja w danym sklepie.
Czego nie zwrócimy w Bricomarché?
- Produktów, które są uszkodzone i rozpakowane,
- produktów, które sprzedawane są na metry (kable, wykładziny, tkaniny),
- żarówek,
- roślin,
- farb.
Czy macie doświadczenia ze zwrotem towarów w opisywanych przez nas sklepach? Podzielcie się opiniami, jak oceniacie proces zwrotów produktów w sklepach budowlanych. Jak się okazuje, czasami bycie uczestnikiem programu lojalnościowego sklepu może pomóc w zwrotach zakupionego towaru. Więcej o programach lojalnościowych i kartach stałego klienta w sklepach budowlanych, piszemy w osobnym artykule.
Komentarze