Czy warto ogrzewać dom pompą ciepła?

Najczęstszym powodem wyboru pompy ciepła jest przekonanie, że dzięki niej obniżymy koszty ogrzewania domu. Ile rzeczywiście właściciele pomp ciepła płacą za prąd? Czy instalacja pompy ciepła jest opłacalna? Poszukaliśmy odpowiedzi na forach internetowych. W artykule znajdziecie także informacje na temat wad i zalet takiego rozwiązania.

Koszt samej pompy ciepła i jej instalacji będzie zwracać się w bardzo długim czasie – nawet kilkanaście lat. Są jednak sposoby na to, aby opłacalność inwestycji była większa, o czym piszemy w artykule. Najpierw jednak przejdziemy do porównania kosztów zużycia prądu, który jest niezbędny do zasilania tego urządzenia.

Ile kosztuje ogrzewanie domu pompą ciepła? Opinie właścicieli

Koszty, które zostały niżej podane, dotyczą kosztów całkowitego zużycia prądu, co oznacza, że zawierają także rachunki za oświetlenie i zużycie prądu na sprzęty elektryczne w domu.

Koszty ogrzewania domu pompą ciepła - suma rachunków za prąd
Koszty ogrzewania domu pompą ciepła - suma rachunków za prąd

Jak zmniejszyć koszty ogrzewania domu pompą ciepła? Sposoby użytkowników

Pompa ciepła, która posiada wymiennik gruntowy, pozwala na ogrzanie pomieszczeń do temperatury ok. 22°C – i takiej też temperatury oczekiwali jej przyszli właściciele, których wypowiedzi znaleźliśmy na forach internetowych. Doprowadzenie jednak temperatury do takiego poziomu może być bardzo kosztowne, jeśli nieumiejętne sterujemy regulacją.

Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów ogrzewania, jest nastawianie różnych wartości temperatury w ciągu całego dnia. Przykładowo, pompa, która będzie nastawiona na maksymalne grzanie w nocy (czyli wtedy, gdy prąd pobierany jest w niższej taryfie), jest bardzo dobrym sposobem na obniżenie kosztów. Ciepła wyprodukowane w nocy zostaje wtedy zakumulowane w buforze a w dzień włącza się jedynie okresowo, aby dogrzewać dom.

Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów zużycia prądu, jest nastawianie różnych wartości temperatury w ciągu całego dnia.

Inną metodą jest wyłącznie grzania w godzinach, gdy rodziny nie ma w domu (czyli zwykle od poniedziałku do piątku w godzinach 8-14). Pompę ciepła można automatycznie zaprogramować na włączenie ogrzewania na temperaturę 21°C np. po godzinie 14 do 22. Gdy temperatura spadnie około 3-4 w nocy do ok. 19°C, pompę możemy zaprogramować tak, by automatycznie ponownie się włączała.

Polecanym przez właścicieli pomp sposobem, jest także korzystanie z drugiej taryfy prądu, czyli nie tylko w czasie nocy, ale także w godzinach 13-15.

Pompa ciepła - wady i zalety
Pompa ciepła - wady i zalety

Ile kosztuje instalacja pompy ciepła? Która pompa opłaca się najbardziej?

Koszty zakupu i instalacji pompy ciepła różnią się od jej rodzaju. O wiele droższa będzie gruntowa pompa ciepła, gdzie konieczne jest wykonanie odwiertów. Tańszym rozwiązaniem jest pompa powietrzna – jednak jest ona mniej efektywna (o tych i innych rodzajach pomp ciepła piszemy szerzej w osobnym artykule). Ile zatem kosztuje instalacja jednego i drugiego rodzaju pompy? Zobaczcie poniżej.

Koszty zakupu i instalacji pompy ciepła różnią się od jej rodzaju. O wiele droższa będzie gruntowa pompa ciepła, gdzie konieczne jest wykonanie odwiertów. Tańszym rozwiązaniem jest pompa powietrzna – jednak jest ona mniej efektywna

Ile kosztuje instalacja gruntowej pompy ciepła?

Działanie gruntowej pompy ciepła polega na korzystaniu z energii znajdującej się w gruncie. Pobieranie energii następuje w wyniku ogrzewania cieczy, która krąży w kolektorze gruntowym, po to, by następnie dostarczyć wydobyte ciepło do pompy ciepła i budynku. Ten rodzaj pompy ciepła jest niezaprzeczalnie najbardziej wydajny, opłacalny i trwały.

Działanie gruntowej pompy ciepła polega na korzystaniu z energii znajdującej się w gruncie.

Na instalację gruntowej pompy ciepła składają się przede wszystkim kolektory (przewody) umieszczane w gruncie oraz samo urządzenie. Realizacja dolnego źródła ciepła to koszt w wysokości ok. 15 tys. zł. Do tego zakup dobrej pompy ciepła i montaż systemu to koszt rzędu 30 tys. zł. Ponadto instalacja gruntowej pompy ciepła związana jest z wieloma formalnościami, co generuje czasem dodatkowe koszty.

Montaż gruntowej pompy ciepła jest drogi i niełatwy
Montaż gruntowej pompy ciepła jest drogi i niełatwy

Ile kosztuje instalacja powietrznej pompy ciepła?

Powietrzna pompa ciepła wykorzystuje do produkcji ciepła energię z powietrza. To urządzenie nie jest jednak zawsze wydajne. W przypadku większych mrozów konieczne może okazać się dogrzewanie domu grzałką elektryczną.

Powietrzna pompa ciepła wykorzystuje do produkcji ciepła energię z powietrza. To urządzenie nie jest jednak zawsze wydajne.

Urządzenie centralne (pompa ciepła) to koszt od 15 do nawet 35 tys. zł, w zależności od funkcji i jakości. Dużą zaletą jest tani montaż, ponieważ nie wykorzystujemy tutaj energii z gruntu, przez co nie musimy wykonywać kosztownych odwiertów. Całkowity koszt takiej inwestycji szacuje się średnio na 30 tys. zł (instalacja + urządzenie).

Pompa ciepła typu powietrze-woda
Inverter
Pompa ciepła typu powietrze-woda

Większe straty finansowe przez złe działanie pompy

Przez większość sezonu grzewczego zapotrzebowanie na ciepło nie będzie przekraczać połowy poziomu projektowego obciążenia cieplnego (które obliczamy zgodnie z wytycznymi z normy PN-EN 12831). Jednak jak dowiadujemy się z opinii niektórych właścicieli pomp, często spotykane są problemy z działaniem sprężarki pompy (posiadającej dużą moc), gdy jej obciążenie jest niewielkie. Wtedy możemy więcej stracić, niż w ogóle zyskać, ponieważ koszt użytkowania urządzenia niekoniecznie będzie niższy w tym okresie.

Coraz częściej poleca się wykonywanie instalacji wspomaganej, gdzie podczas bardzo niskich temperatur, praca pompy jest wspomagana np. przez kocioł gazowy, węglowy lub po prostu kominek.

Jak zapobiec takiej sytuacji? Najlepiej poradzić się w tej sytuacji fachowca, ponieważ jest to sprawa dość indywidualna. Musimy bowiem zanalizować wyniki kosztów inwestycji i użytkowania, zakładając kilka różnych wartości temperatury punkcie biwalentnym. Do tego możemy wykorzystać programy komputerowe, które będą informować o ilości godzin pracy sprężarki w ciągu całego roku. Wynik natomiast będzie zależeć od ceny urządzenia oraz jego efektywności w niskiej temperaturze, od strefy klimatycznej oraz kosztu energii, którą wytwarza urządzenie wspomagające pompę.

Czasem koszty ogrzewania domu pompą ciepła mogą być nieoczekiwanie wysokie.
Czasem koszty ogrzewania domu pompą ciepła mogą być nieoczekiwanie wysokie.

Czy pompa ciepła może być jedynym urządzeniem grzewczym?

Tak, ale nie zawsze jest to korzystne. Po pierwsze uzależniamy się od jednego źródła ciepła, co jest dość ryzykowne. Pod drugie, korzystanie tylko z pompy ciepła może okazać się nieopłacalne w przypadku większych mrozów. Dlatego też coraz częściej poleca się wykonywanie instalacji wspomaganej, gdzie podczas bardzo niskich temperatur, praca pompy ciepła jest wspomagana np. przez rekuperację, kocioł gazowy, węglowy lub po prostu kominek. Najbardziej opłacalne natomiast jest połączenie instalacji z systemem fotowoltaicznym. Dzięki panelom bowiem, możemy uzyskać właściwie darmową energię ze słońca w takiej ilości, by mogła ona zasilić pracę pompy ciepła.

Wady i zalety pompy ciepła

Wady i zalety pomp ciepła
Wady i zalety pomp ciepła

Czy warto instalować pompę ciepła?

Paradoksalnie, jeśli mamy lepiej zaizolowany budynek, koszty inwestycji będą zwracać się o wiele wolniej. W większości jednak przypadków zwrot z inwestycji następuje po 10-15 latach użytkowania.

Paradoksalnie, jeśli mamy lepiej zaizolowany budynek, koszty inwestycji będą zwracać się o wiele wolniej.

Coraz więcej czynników przemawia za instalacją pompy ciepła. Poza zaletami z powyższej tabeli, widoczna jest tendencja rynkowa, zmierzająca do obniżenia cen urządzeń i ich montażu. W niektórych lokalizacjach Polski funkcjonują także specjalne programy dofinansowań do instalacji pompy ciepła, dzięki czemu możemy oszczędzić nawet kilkadziesiąt procent (np. w Gdańsku czy Krakowie możemy liczyć na zwrot ok. 40% kosztów). Jedną z możliwości jest także staranie się o dofinansowanie z Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Jeżeli otrzymamy taką dopłatę, możemy zyskać do 16% dofinansowania do kredytu.

Podsumowując:

Komentarze

  • Paweł W. 2021-11-24T07:41:10Z

    Ja od dawna korzystam z pompy ciepła od Fonko i jestem zadowolony. Koszty ogrzewania znacząco zmalały.

    • zakup i montaż 2020-12-23T06:43:11Z

      Gdyby ktoś chciał się dowiedzieć czegoś więcej o pompach ciepła zapraszam do kontaktu tel: 791 259 646 Działamy na terenie dolnego śląska i powiatach ościennych.

      • jat 2019-10-07T01:20:32Z

        Pompa ciepla jest nie oplacalna , mitem jest ze ogrzewanie jest tanie , czesto podaje sie ze pompa ciepla w 70% ogrzewana jest ziemia a w 30 % pradem . tak naprawde jest odwrotnie 70% ciepla pochodzi z pradu a 25-30% z ziemi. przekonalo sie juz wielu ze POMPA CIEPLA TO WYGODA KTORA KOSZTUJE .

        • Ryszard 2018-11-08T18:49:08Z

          POMPY CIEPŁA -JAKBY TO BYŁO TAKIE CUDO KTÓRE CIĄGNIE PRĄDU AŻ KASY ZBRAKNIE-ZAŁOŻYLIBY WSZYSCY HOTELARZE SZPITALE I URZĘDY A TAK ZAKŁADAJĄ CI CO IM SIĘ ŚNI ŻE Z GRUNTU ZIMNEGO BĘDZIE CIEPŁO-W TORUNIU JEDEN SZUKA ZA NASZE PIENIĄDZE CIEPŁEGO ŹRÓDŁA I ZNALEŹĆ NIE MOŻE

          • Artur.b 2018-08-29T16:47:12Z

            to, że posiadamy w domach energię elektryczną pozyskiwano z opalania węgla kamiennego to jest wina rządu. Posiadacze pomp ciepła mogą stać się niezależnie ekologicznie oraz energetycznie pod warunkiem że zainwestują pieniądze również w systemy fotowoltaiczne dzięki temu elektrownia służy nam jedynie za magazyn energii elektrycznej którą sami produkujemy dla własnych potrzeb. Oczywiście trzeba pamiętać że systemy do 10 kw to odzysk 80% magazynowanie energii

            • smieszne 2019-10-07T01:34:01Z

              to ze mamy elektrownie weglowe nie jest wina rzadu ,a wina tego ze mamy swoje zloza czarnego zlota. tylko glupiec nie wykorzystuje swoich mozliwosci w czasach kiedy wszyscy to robia. idac twoim mysleniem rzad powinien wygasic piece weglowe w elektrowniacg wiec skad brac energie elektryczna. kupowac od sasiadow ktorzy produkuja ja z wegla. Fotowoltaika jest jakims rozwiazaniem ale ceny instalacji sa sztucznie podtrzymywane aby przecietny kowalski nie byl w stanie jej zakladac. Zakladamy ze ceny spadna niech tylko 50% spoleczenstwa zalozy te pamele to produkcja elektrowni nie bedzie oplacalna , w tym momecie wylaczona zostaje wiec gdzie bedziesz magazynowac twoja produkcje. zapewne we wiaderkach. koszt pompy ciepla jest zbyt duzy aby w to inwestowac jezeli nie zalozysz paneli to sie nie oplaca ,ale zeby zalozyc te panele musisz zainwestowac kolejne pieniadze a to sie mija z celem bo przecietnego kowalskiego poprostu nie stac. przyszlosv jest w gaxie i pradzie wystarczy ob

              • Roland 2018-09-13T05:10:23Z

                Uzyski z fotowoltaiki są takie jakie są . Podniesie to nieznacznie współczynnik energetyczny . Ale patrząc całościowo nie jest to ekonomicznie uzasadnione w skali państwa . Nie ma systemów akumulacji które absorbowałyby takie nadwyżki i pozwalały ich zagospodarowanie w danym czasie. Niemcy już to wiedzą .

                • har 2019-10-07T01:38:35Z

                  Niemcy o tym dobrze wiedza i okazuje sie ze xaczynaja inwestowav w inne zr. energii ,

              • GACEK123 2018-06-20T09:11:07Z

                Pompa ciepła jest ekologiczna . . . - przy energii elektrycznej pochodzącej ze spalania węgla - akurat w Polsce!!! Pompa ciepła jest uzależniona od en. elektrycznej- a co nie? Kominek z rozprowadzeniem DGP lub piec kopciuch z instalacją grawitacyjną. Jak awaria prądu to konieczny akumulator. - Od czego? Chyba z U-bota, bo to kilka kW. Średni artykuł, pisany z za biurka. Może dotyczyć kilku % użytkowników.

                • Sławek 2018-06-26T13:33:30Z

                  Wolę korzystać z węgla spalanego 100km ode mnie, niż wdychać ten smród. Wydaje mi się, że to podobny poziom argumentacji? A może w patriotyczny ton uderzyć: precz z ruskim gazem! :) Tak poważnie, w przypadku nowego budynku koszt przyłącza i dobrego kotła jest równoważny z instalacją PC-PW (piec też nie jest wieczny, zwłaszcza kondensacyjny, który po 10-15 latach zgnije). Warto wziąć pod uwagę, że bez energii elektrycznej nie da obyć. Natomiast można zrezygnować z gazu i kosztów "abonamentu", który w moim rejonie wynosi ponad 700 zł/rok. Czyli ok. 2 m-cy grzania. Dziwię się, że jest to pomijane we wszelkich porównaniach gdzie przedstawia się tylko koszty spalonych kilowatów.

                  • Rafał 2018-09-28T14:46:04Z

                    Z tym gazem to masz rację , mało osób zdaje sobie sprawę że przesył to też koszty :)

                • Tomasz 2018-04-26T14:38:09Z

                  Roland proszę o namiar e-mailowy do Ciebie... tomasz_stepien27@o2.pl

                  • Wojtek 2018-04-12T13:37:57Z

                    Chcemy budować dom w Otwocku, 150-200 mkw, jednorodzinny z piwnicą. W którym miejscu i którym momencie zrobić odwierty do pompy ciepła gruntowej w miejscu gdzie jest piwnica. Przed wylaniem fundamentów ? Jaką pompę i wykonawcę polecacie. Za odpowiedzi dziękuję

                    • Roland 2018-04-12T14:08:41Z

                      Odwierty może wykonać np. firma Sator z Kozienic, bardzo doświadczony wiertnik . Niestety nie do końca mogę kogoś polecić z tego terenu ale może ze strony NIBE można kogoś wybrać.. Bo, taką pompę polecam .Jako instalator mam pracujące NIBE 14 lat bez awarii .Sugeruję zweryfikować wykonawcę u jego byłych klientów co do jakości prac, rzetelności itd. Proszę pamiętać cena nie jest tu miarodajnym kryterium, a wiedza, umiejętności instalatorskie i doświadczenie z pompami ciepła z aplikacjami takich urządzeń, bo tu - uwaga jest dramat ! Nie wiem dlaczego odwierty mają być pod domem ? Chyba bezpieczniej jest jednak możliwie blisko, ale obok domu . Na oko potrzebne są 2 otwory 110-120 mb jeśli teren jest wodonośny od max 30- 40 mb , jeśli nie to otwory powinny być głębsze np 130 mb . Pod żadnym pozorem nie należy godzić się na otwory krótsze niż 80 mb będą miały słaby odzysk i można przeciążyć sondy w skrajnych wypadkach .

                      • Gość 2019-02-17T11:20:50Z

                        Roland proszę o kontakt pest@wp.pl

                        • Gość 2018-04-26T14:35:32Z

                          Roland proszę o kontakt na maila tomasz_stepien27@o2.pl Pozdrawiam

                      • Krzysztof 2018-03-19T17:28:15Z

                        Problem że nikt nie pisze o kosztach użytkowania tylko o rachunku za prąd to wszystko się zużywa i będzie kosztować .Jest to temat nie dla Kowalskiego. Wracając do ekogroszku to na osiedlu na którym byłby tylko ekogroszek to da się żyć .Polska jest krajem na dorobku przeciętny Kowalski sprzedaje mieszkanie i stawia mały domek koszt 250 do 350 tyś zł to zaproponuj mu pompę ciepła za 75 tyś za te pieniądze ma kocioł 5 klasy na eko plus cała instalacje CO,CWU plus automatyka.I to nie jest że jestem fanem ekogroszku koszt jakieś innej instalacji pompy ,olej ,gaz są to rozwiązania drogie w zakupie lub w użytkowaniu a nato wielu naszych rodaków nie stać .

                        • smieszne 2019-10-07T02:02:14Z

                          koszta pradu sa duze , koszta uzytkowania rowniez , nie mowiac juz o kosztach instalacji. czemu nikt o tym nie mowi ,a jak mowi to zaniza koszta pradu bo wstyt jest sie przyznac ze dali sie nabrac na niskie koszta ogrzewania

                          • Roland 2018-03-20T06:23:06Z

                            Pompa ciepła nie jest urządzeniem dla każdej siły nabywczej ....WIęc nie ma sensu taka argumentacja. Porównanie ma sens kiedy dokonujemy wyboru, a nie decyzji na zasadzie możliwości finansowych .

                          • Tomasz 2018-02-03T19:09:28Z

                            W domu drewnianym (z bala) z poddaszem użytkowym powierzchnia parteru to trochę ponad 130m2 czyli bez mała 260m2 podłóg gora i dol , pompa chodzi tylko w 2 taryfie, spadki temperatur nie przekraczają 1,5 stopnia, łazienki 23.5 salon kuchnia 21.5 sypialnie 19 stopni, rachunek miesięczny za gruntowa pompę (mam pod-licznik) ok 200 zl na miesiąc( grudzień,styczeń ,luty zeszły rok )z CWU , latem za sama CWU 40 zl grzana w zbiorniku 400 ltr do 48 stopni, 3 osoby w domu, pompa jestem zachwycony i trudno by mnie było przekonać do innego systemu ogrzewania...

                            • Marcin 2018-02-18T09:33:09Z

                              Zbiornik 400 ltr do 48 stopni?, ale chyba zwiększasz mu co jakiś czas temperaturę do 70st grzałkami. Bo jeśli nie to legionella ma w tym zbiorniczku piękne warunki do rozmnażania się. W sieci jest dużo na ten temat. https://legionella.pl/artykuly-pl/legionella-pneumophila-w-cieplej-wodzie-uzytkowej-2/

                              • Roland 2018-02-19T06:04:56Z

                                Odpowiem za Tomasza... Przegrzew jest konieczny z tych powodów o jakich piszesz . Pompa c. musi to zrobić z grzałkami powiedzmy 1 raz m-cu . Nie narusza to zbytnio bilansu, ale sam moment przegrzewu jest droższy . Może być zaprogramowany w nocy w II taryfie ....jeśli ktoś ma licznik dwutaryfowy .

                              • Roland 2018-02-05T06:18:23Z

                                Ok. Umówmy się praca tylko w drugiej taryfie nie zapewni pełnego komfortu szczególnie jak jest zimniej . Ale jeśli ktoś to akceptuje jest to jego wybór .

                                • Tomasz 2018-02-13T21:07:12Z

                                  na maksa tem. spada o 1.5 stopnia i normalnie ok 1 stopien , naprawde ciezko to wychwycic gdyby nie termometr i to tylko od pon do piatku a ze w nocy jest zazwyczaj zimniej to i pompa dogrzewa mocniej .... koszty zdecydowanie mniejsze i nie ma problemu z taktowaniem ,

                                  • Roland 2018-02-14T05:44:45Z

                                    Więc nie myliłem się . Jest kompromis komfortu . 1-1,5 stopnia dla niektórych jest nie do zaakceptowania . Nie wiem czy pompa jest gruntowa ale zakładam, że tak. Taka praca przeciąża dolne źródło . Nie ma kiedy się regenerować, bo jest obciążane dłuższy czas bez ustanku .np 6-8 godzin . W warunkach ekstremalnych i kiepskiej geologii może doprowadzić do oblodzenia sond lub tym bardziej wymiennika poziomego co jest groźne dla jego żywotności .

                              • Lukaszenkoo 2018-02-02T22:28:46Z

                                Pompa Ciepla to strata pieniędzy a na dodatek z ekologią nie ma nic wspolnego. Prąd w polsce głównie bierze sie z elektrowni opalanych węglem wiec każdy może sobie odpowiedzieć czy pompa jest ekologiczna. Biorac pod uwage to ze współczesne piece na ekogroszek i pellet maja wydajnosc 80%i wyżej a na dodatek spaliny są nie widoczne czesto okazuje sie ze miesieczny kosz w sezonie grzewczym jak i poza nim jest nizszy niz w przypadku pompy ciepła. Dodatkowo pompy zazwyczaj ulegają kosztownym awarią zanim się jeszcze zwrócą. Pompa Ciepla to jest tylko i wyłącznie kaprys dla wygodnickich ktorym nie chce się chodzic do kotłowni(a przy pellecie o ekogroku to sa sporadyczne wizyty raz na tydzien lub dwa w sezonie grzewczym).

                                • olo 2019-04-28T06:50:42Z

                                  Jako energetyk odpowiem ci tak. Piszesz bzdury!!! Polska energetyka oparta na węglu musi spełniać szereg norm emisyjnych, które z roku na rok są coraz bardziej restrykcyjne. Nie porównuj spalania węgla w domowym kotle w kotłach bloków energetycznych. Z komina domowego kotła wszystko co zawarte w węglu zostaje emitowane do atmosfery (chociaż tego nie widać). Natomiast w energetyce zdecydowana większość trujących związków zostaje zredukowana do minimum. Wszystkie te wspaniałe zdjęcia kopcących elektrowni pokazują chłodnie z których wydobywa się para wodna, lub kominy instalacji odsiarczania spalin gdzie też widać tylko parę wodną, aczkolwiek wyprowadzone są nimi spaliny pod względem emisyjnym maksymalnie zredukowane. Nie da się porównać energetyki węglowej tej z przed 30tu lat, gdzie faktycznie elektrownie truły, do dzisiejszej gdzie mamy tyle dodatkowych instalacji mających na celu oczyszczanie spalin. Dzisiejsza energetyka jest po prostu czysta.

                                  • lord 2018-04-06T18:55:22Z

                                    Już kiedyś to zauważyłem odnośnie paneli fotowoltaicznych, solarów czy teraz pomp ciepła .Ci co nie mają są przeciwni im się nic nie opłaca na dodatek potwierdzają to stekiem bzdur. A wystarczy posłuchać właścicieli i się zwyczajnie zastanowić. Jestem właśnie po pierwszym sezonie ogrzewania PC-PW ,na gruntową nie było mnie stać. Wbrew tym bzdetom co wypisałeś wyszło taniej niż na węglu,czyściej niż na węglu tak wygodniej niż na węglu, a ponieważ mam panele to i ekologicznie

                                    • Wiola 2018-12-14T08:39:46Z

                                      Lord Witam czy moze mi Pan podac jakies namiary do siebie jestem w trakcie budowy domu i chce zainstalowac pompe ciepła powietrze ale chce zasiegnac opini uzytkowników czy mozna sie jakos skontaktowac by porozmawiac o tym temacie podaje e-meila wiolettakolodziej@interia.pl

                                      • Gość 2019-05-07T20:10:19Z

                                        Ja też prosiłabym namiar osoby która podzieliła się opinią na temat pompy buduje dom i nie wiem co wybrać gaz czy pompę ciepła

                                    • Krzychuzy 2018-02-09T09:52:43Z

                                      W Twoim komentarzu jest bzdur że nawet nie wiadomo od czego zacząć . Więc najprościej : nie masz zielonego pjęcia o czym piszesz. Niewidoczne spaliny z węgla >>>>aniołki je wynoszą

                                      • asdf 2018-03-19T15:53:30Z

                                        Czyscilem komin, a dokladnie rure lwczaca piec z kominem z pylu ktory sie tam nazbieral po poltora roku, w samym kominie czysto. Pierwszy rok na 140 m2 z cwu, okolo 2tys bez izolacji zewnetrznej. Teraz docieplone sciany w okolo 70%, od polowy wrzesnia do dzisiaj tj. Polowa marca okolo 900 pln. Temp w domu 22-23 stopnie, w nocy okolo 20-21. To srednio okolo 150 pln, prad okolo 110. Musze izolacje skonczyc na wiosne, bo welny na dachu tylko 15 cm a styropian zamyka strop parteru. Instalacja mieszana grzejniki i podlogowka. Wole co 10 lat wymienic piec i dorzucic dwa panele na dach do cwu.

                                        • Roland 2018-03-20T05:53:16Z

                                          Niestety twoje dywagacje nie są nawet blisko średniej zeznań 99% procent populacji.Trudno je więc komentować są rewelacją w skali świata !

                                      • Roland 2018-02-05T06:13:07Z

                                        Najwyraźniej jesteś po prostu zwolennikiem paliw stałych ponieważ wypowiedź jest nie racjonalna. Energetyka rozdrobniona, nawet w tzn. 5 tej klasie generuje zanieczyszczenia będące efektem smogu . To prawda, że w Polsce prąd wytwarzany jest z węgla. Jednak pod duża kontrolą z wsadem biomasy, odpylaniem, odsiarczaniem i odpowiednim spalaniem . Czeka nas przebudowa bloków na nowsze technologie więc sytuacja się mocno zmieni ...Kotły na paliwa stałe ze sprawnością 80% to laboratoryjne osiągnięcia po spełnieniu precyzyjnych założeń i w zasadzie nie osiągalne w normalnej eksploatacji . Z mojej praktyki wynika, że akurat pompy ciepła są najmniej awaryjnymi urządzeniami grzewczymi . Ważnym jest odpowiedni montaż kotłowni (poza samym produktem) aplikacja i jej praca . Jeśli instalatorzy chcą zrobić kotły z pomp ciepła to efektem będzie przedwczesne zużycie lub awaria .Nie wiem o jakim zwrocie finansowym myślisz ? Dom nigdy się nie zwraca to po co go budować .... To jakaś przekora myślowa .

                                      • Gość 2018-01-23T08:47:31Z

                                        Myślę, że ekologia nikogo nie przekonuje,a raczej koszty eksploatacji . Pompa ciepła ma służyć zapewnieniu komfortu życia w kategorii nie myślenia o ogrzewaniu. Przy okazji są najtańsze w eksploatacji . Trudno szukać zwrotu nakładów na taką instalację choć jeśli cenimy sobie św spokój to jest to ważny czynnik zwrotu i poza niskimi kosztami .Nie należy szukać instalacji z pompą c. za wszelką cenę, bo technologia jest subtelna i nie zrozumiała dla wielu wykonawców próbujących traktować ją jak kotły. Niestety obecny czas to swoista moda na te urządzenia z różnym skutkiem instalacyjnym i eksploatacyjnym . Koszty podane w artykule są optymistyczne i rozpatruję je jako praktyk . Mimo to pompy ciepła (gruntowe) produkują energię najtaniej z po śrut ogólnie znanych urządzeń grzewczych i zdecydowanie warto rozpatrzyć tą technologię.

                                        • Gość 2019-01-04T19:34:20Z

                                          po srut udaj sie do najblizszego sklepu mysliwskiego, znajdziesz go posrod innych. polska trudna jezyka, nie mam polskich znakow w kompie. I bez jaj z kosztami eksploatacji , jesli sam zakup pompy nigdy sie zwroci !!!

                                          • lord 2019-03-17T20:46:42Z

                                            Jak ma się zwrócić ? Popiuł będziesz sprzedawał ? To trochę tak jak z samochodem różnią się spalaniem i wygodą i jakoś nie wszyscy jeżdżą trabantami.

                                        • greg 2018-01-19T14:39:37Z

                                          Rodzice zamontowali 13 lat temu gruntową pompę ciepła szewcką super markę nie chcę wymienia ale miała wytrzymać na 30 lat (obliczenia zwrotu inwestycji) a w tym roku uszkodziła się spręzarka. koszt 7tysiecy. przeglady drobne awarie jak przy każdym. nie kazdy serwisant zna się na tych urządzeniach. przestoje bywały bolesne. suma sumarum rodzice dostawili kociołek gazowy. różnice w kosztach nie sa powalające. uważam że pompa ciepła ma rację bytu tylko tam gdzie nie ma dostępu do gazu.

                                          • Roland 2018-01-23T07:21:16Z

                                            Rodzice mieli pecha lub kiepskiego instalatora . Pompami zajmuję się 17 lat i w tym czasie wymieniliśmy 2 sprężarki w markowych pompach (tych samych ale nie szwedzkich) .Producent przyznał się do wad produkcyjnych przy napełnianiu obiegu chłodniczego i to była przyczyna przedwczesnej awarii .Tu albo był pech albo kiepski instalator który nie zapewnił w aplikacji kotłowni odpowiedniej kultury pracy tej instalacji . To ważne w tej technologii ! Instalatorzy traktują pompy c. jak kotły ,a klienci szukają najtańszego podłączacza ,a nie doświadczonego odpowiedzialnego wykonawcy. Teraz kiedy pompy c. stały się modne szczególnie to widać ,a za chwilę będzie lawina opinii ,że to zła technologia itd. Mimo to 30 lat to bardzo optymistyczny scenariusz ....20 lat realny ,a nadbieg należy traktować jako bonus od losu.

                                          • wili 2018-01-06T18:50:10Z

                                            Podane kwoty to bzdura , tyle płaci się za prąd bez ogrzewania

                                            • Roland 2018-01-23T07:46:32Z

                                              Generalnie pompami ciepła (gruntowymi) ogrzewa się najtaniej . Rozpatruję jakim kosztem wyprodukujemy 1kWh energii cieplnej z różnych mediów . Czyli gaz , węgiel, pellet , olej opałowy , gaz propan , prąd - ogrzewanie oporowe . I tu gruntowa pompa ciepła wygrywa ze wszystkimi mediami . Pompa powietrzna średnio (zależy od agresywności zimy) będzie na poziomie węgla, pelletu i oleju opałowego - razem z grzałkami do jej wspomagania . Ale jest bezobsługowa....W mniejszych budynkach do 150 m2 można zaryzykować z tą świadomością . W większych zdecydowanie pompa gruntowa.

                                              • konrad 2018-01-13T18:44:32Z

                                                mam ogrzewanie elektryczne konwekcyjne za 160m2 nigdy nie prekroczyłem 500zł.

                                                • lord 2018-04-06T18:31:03Z

                                                  Miesięcznie

                                                • Tooba.pl 2018-01-08T11:11:37Z

                                                  Wszystko zależy od urządzenia i jego użytkowania. Niektóre osoby płacą bardzo dużo, inne potrafią bardziej oszczędzać i płacąc o wiele mniej - np. włączając pompę w godzinach, gdy taryfa jest niższa. Wszystko zależy też od budynku, czy jest dobrze ocieplony i jakie ma zapotrzebowanie energetyczne.

                                                • Asia 2017-11-22T22:37:06Z

                                                  Uzytkuje pompe ciepla powietrzna. Rachunki za prad sa spore ale faktycznie pompa chodzi 24h. Postaram sie ja wylaczac jesli nie bedzie potrzena. To dobra rada.

                                                  • Roland 2018-01-23T07:25:12Z

                                                    Taki wybór urządzenia wiązał się z wyższymi kosztami .Zawsze o tym uprzedzam ,że pompa powietrzna musi pracować ze wspomaganiem z grzałek lub innym (wówczas jest taniej) .Będzie też mniej żywotna pracując w zimie w trudniejszych warunkach fizycznych .Sprężarka eksploatuje się bardziej więc szybciej nastąpi jej śmieć techniczna .

                                                    • Gość 2018-04-26T14:24:13Z

                                                      Witam, można prosić o kontakt na priv? tomasz_stepien27@o2.pl Pozdrawiam

                                                  • pompa 2017-11-21T12:39:48Z

                                                    Czemu ogrzewanie domu 150m jest droższe niż 177m? Taka wpadka na wstępie nie zachęca do dalszego czytania...

                                                    • Tooba.pl 2017-11-23T07:01:07Z

                                                      To są informacje od właścicieli pomp ciepła. Koszty ogrzewania zależą od rodzaju pompy, jej efektywności oraz od tego, jak dobrze zaizolowany jest budynek. Dlatego koszty ogrzewania nie muszą być analogiczne do wielkości budynku.

                                                      • Roland 2018-01-23T07:38:29Z

                                                        Koszty ogrzewania pompą ciepła zależeć będą od kilku elementów. Po pierwsze od stanu cieplnego budynku - ocieplenia ( koncepcja oraz jakość wykonania prac ) , wentylowania . Umiejscowienia budynku w sensie stron świata i wysokości (wiatry) . Wpływ ma także jakość opracowania i wykonania instalacji grzewczej nawet podłogowej , aplikacja kotłowni z pompą ciepła ( sterowność- ch-ka regulacji , produkcji i dystrybucji ciepła) oraz jedna z najważniejszych części instalacji dobrze dobrane i wykonane dolne źródło (pompa gruntowa) ,bo jest to energia dla pompy .Zgodnie ze stwierdzeniem ' pompa ciepła nie produkuje ciepła , lecz je przetwarza pobierając ze środowiska' .Tutaj wskazanie dla myślących o pompach powietrznych . Nie zapewnią 100% mocy bez np. grzałek. Nie bez znaczenia są przyzwyczajenia użytkowników .Jeśli są ciepłolubni będzie drożej Reasumując powierzchnia domu może dać ogólne pojęcie o skali, ale nie o bardzo konkretnych stwierdzeniach co do kosztów ogrzewania .

                                                        • Gość 2019-02-22T20:56:54Z

                                                          Mam kilka pytań w temacie pompy ciepła powietrze woda. Proszę o kontakt renata. jedrych@op.pl

                                                          • Gość 2019-02-17T11:17:33Z

                                                            ROLAND MAM MNÓSTWO PYTAŃ ODNOŚNIE POMPY POWIETRZNYCH PROSZĘ O KONTAKT pest1@wp.pl

                                                      • Tooba.pl 2017-11-10T13:06:35Z

                                                        Dziękujemy za krytyczne uwagi - artykuł został przebudowany i mocno rozwinięty. Zachęcamy więc do ponownej lektury i mamy nadzieję, że porady okażą się pomocne. Pozdrawiamy!

                                                        • HPman 2014-03-10T10:49:54Z

                                                          Arti plus .. co to jest instalacja powietrzno/gruntowa? Przyznam,że nie słyszałem a chętnie się dowiem ? Oczywiście zgadzam się że pompy odwiertowe mają minimalny wpływ na środowisko .. ryzyko przerwania horyzontów wodnych etc... oczywiście profesjonalny odwiert ryzyko niesie minimalne...a teraz jeśli jesteś zwolennikiem pomp powietrze/woda . Wyobraź sobie osiedle domków jedorodzinnych...tak np 40 sztuk ... i każda ma pompę powietrze/woda ... i ten hałas z tych jednostek zewnętrzych, nakaładając się na siebie .... też wady ..wady ... wady ... może gorsze niż odwiert ..

                                                          • HPman 2014-03-10T10:31:05Z

                                                            Kto to pisał na rany Chrystusa. Brak pojęcia o pompie ciepła... opłaca solankowa się dla źle ocieplonego budynku ? Chłopie ... za dodatkowym kosztem pompy ciepła np 30kW a nie 17 ( a przeskok cenowy jest tu duży, wierz mi ) idzie koszt dolengo źródła, które nierozerwalnie wiąże się z pompą ciepła ( np zamiast 4x100 metrów, 8x100 metrów. Wybij sobie pompę solankową do jakiejkolwiek modernizacji źle ocieplonego budynku. W takim przypadku trzeb wszystko zrobic by jednak termomodernizacja nastąpiła, ewentualnie zastosowac jako zło konieczne pompę powietrze/woda...nigdy do modernizacji solankowa...Stosunkowa niska temp 65StC.Czy widziałeś kiedyś nisotemperaturową instalacje ? Zwrot 7-10 lat w stosunku do jakiego paliwa alternatywnego ? Braki, braki, braki szczegółów... i nic nie napisałeś o możliowści chłodzenia budynku pompą ciepła, co jest szalenie ważne i popularne przy ocieplającym się klimacie i dobrej izolacyjności budynków... Brak konsekwecji w artykule..

                                                            • OK 2013-11-05T06:57:46Z

                                                              Oczywiscie kolego . Pewnie Twoim zdaniem lepiej, aby całe osiedle domków napitalało weglem/ super groszkiem i wszyscy chodzili w maskach.

                                                              • Arti plus 2013-10-06T14:45:07Z

                                                                Witam! Chyba nie do końca ktoś przygotował się do publikacji albo celowo zawężono temat. Dziś już nie potrzeba wielkiej działki aby zrobić wymiennik gruntowy.Zapewnia to instalacja powietrzno-gruntowa.I zupełnie pominięto temat degradacji środowiska poprzez wykonywanie głębokich odwiertów. Pozdrawiam przyszłych użytkowników pomp ciepła i zalecam dokładne przemyślenie tematu zanim nasze działania obrócą się przeciw nam. Arti plus