Budowa zjazdu na działkę – zezwolenie na lokalizację
Zjazd z drogi publicznej na prywatną posesję powinien zostać wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami. Niezbędne będzie zezwolenie na lokalizację zjazdu. Podpowiadamy, gdzie można je uzyskać i jakie dokumenty należy przygotować.
Zjazd z drogi publicznej w świetle prawa
Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o drogach publicznych zjazd to połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze, stanowiące bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej. W Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, definiując zjazd, dodatkowo podkreślono, że nie stanowi on skrzyżowania.
Zjazd to połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze, stanowiące bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej. Zjazd nie stanowi skrzyżowania.
Budowa zjazdu na posesję – kto za to odpowiada?
Budowa i przebudowa zjazdu z drogi publicznej leży w gestii właścicieli lub użytkowników posesji. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, gdy przebudowę zjazdu wymusza przebudowa drogi publicznej. Wówczas zarządca drogi ma obowiązek dostosować zjazd do nowych warunków.
Zezwolenie na lokalizację zjazdu na działkę – formalności krok po kroku
1. Gdzie można załatwić zezwolenie na lokalizację zjazdu na działce?
Przygotowując się do budowy zjazdu, w pierwszej kolejności trzeba ustalić, jakiej kategorii jest droga, przy której ma on powstać. Następnie do zarządcy tej drogi należy wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji zezwalającej na lokalizację zjazdu. W przypadku drogi gminnej – będzie to wójt, burmistrz lub prezydent miasta, powiatowej – zarząd powiatu, wojewódzkiej – zarząd województwa, a krajowej – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (z wyjątkiem dróg publicznych w miastach na prawach powiatu, dla których zarządcą jest prezydent miasta).
2. Wymagane dokumenty
Przepisy nie regulują kwestii zawartości wniosku o zezwolenie na lokalizację zjazdu na działkę i ewentualnych załączników. W praktyce jednak urzędy wymagają dostarczenia następujących dokumentów:
- kopię aktualnej mapy zasadniczej lub sytuacyjno-wysokościowej w sali 1:500 lub 1:100 z zaznaczonym planowanym miejscem wykonania zjazdu;
- kopię aktualnego dokumentu, który stwierdza tytuł prawny do nieruchomości, np. wypis aktu notarialnego, odpis księgi wieczystej;
- pełnomocnictwo w przypadku reprezentowania wnioskodawcy przez pełnomocnika;
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji zezwalającej na lokalizację zjazdu (w wysokości 82 zł) oraz – w przypadku udzielenia pełnomocnictwa – za złożenie dokumentu, który je stwierdza (w wysokości 17 zł).
3. Jakie informacje zawiera zezwolenie na lokalizację zjazdu na posesję?
W wydanym zezwoleniu zarządca drogi określa usytuowanie i parametry techniczne zjazdu. Zjazd indywidualny powinien mieć szerokość co najmniej 4,5 m, w tym jezdnię o szerokości nie mniejszej niż 3 m i równocześnie nie większej niż szerokość jezdni na drodze. Jego nawierzchnia w granicach pasa drogowego powinna być co najmniej twarda.
4. O czym warto wiedzieć?
Zarządca drogi wydaje zgodę w drodze decyzji administracyjnej na czas nieokreślony (z zastrzeżeniem, że ww. decyzja wygasa, jeżeli w ciągu 3 lat od jej wydania zjazd nie zostanie wybudowany). Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań wynikających z przepisów prawa, zarządca wydaje decyzję odmowną lub ewentualnie zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony.
Wnioskodawcy przysługuje prawo odwołania się od decyzji odmownej w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Wyjątkiem są decyzje wydawane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W takim wypadku inwestor może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Więcej o formalnościach związanych z budową i przebudową zjazdu na posesję przeczytasz TUTAJ.
Komentarze